پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 151060
انتشار فکت شيت ايراني ضروري به نظر مي رسد/بر اساس نظر رهبر انقلاب افکار عمومي بايد در جريان مذاکرات قرار بگيرن
تاریخ انتشار : 1394/01/25 17:06:20
نمایش : 1055
يک کارشناس مسائل سياسي گفت: به نظر مي رسد که شايد به دلايلي که ما در حال حاضر با آن مواجه هستيم، از جمله گفتن يک حرف در بين مذاکره کنندگان و ايجاد نوعي توافق در بيان با نمايندگان مجلس و افکار عمومي، ضروري باشد که وزارت خارجه هم فکت شيت ايراني را منتشر کند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، امير محبيان کارشناس مسائل سياسي در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا به موضوع فکت شيت ايراني پرداخت و اظهار داشت: فکت شيت درواقع برداشت هر کشور از مذاکرات انجام شده است که به صورت مکتوب براي مسئولان آن کشور ارائه مي شود؛ چراکه هر کشوري ممکن است برداشت هاي خودش را داشته باشد. البته ملاک عمل همان متني خواهد بود که مورد توافق قرار گرفته است و به عنوان بيانيه و چارچوب مطرح شده است.

 

وي در خصوص کشورهايي که فکت شيت هاي خودشان را منتشر کرده اند بيان داشت: کشورهاي ديگر نظير آمريکا و فرانسه سريعا فکت شيت خودشان را منتشر کردند تا بتوانند يک چارچوب ذهني را براي افکار عمومي جهان ايجاد کنند و در حال حاضر بحث بر سر اين است که آيا ايران هم فکت شيت خودش را اعلام کند يا خير.

 

اين کارشناس در ادامه دو موضوع را راجع به فکت شيت ايراني مطرح کرد و گفت: دو موضوع در اينجا مطرح است: يک موضوع اينکه فکت شيت ايراني در حال تهيه شدن و نگارش است. يک موضوع ديگر هم اين بود که صحبت هايي که از سوي وزير امور خارجه ايران، آقاي عراقچي و برخي از مذاکره کنندگان ارشد مطرح شده، منتشرخواهد شد. اما به نظر مي رسد که شايد به دلايلي که ما در حال حاضر با آن مواجه هستيم، از جمله گفتن يک حرف در بين مذاکره کنندگان و ايجاد نوعي توافق در بيان با نمايندگان مجلس و افکار عمومي، ضروري باشد که وزارت خارجه هم فکت شيت ايراني را منتشر کند.

 

وي اذعان داشت: البته ملاحظاتي هم وجود دارد؛ از جمله اينکه اگر ما در آن فکت شيت نکاتي را ارائه کنيم ممکن است که مستند غربي ها در مذاکرات آتي باشد؛ ولي در عين حال به گمان من همانطور که فکت شيت آمريکايي ها سند مذاکرات نيست و برداشت آنها است، فکت شيت ما هم همين وضعيت را خواهد داشت.

 

محبيان درخصوص اينکه برخي معتقدند وزارت خارجه قصد دارد کارهايش را پنهاني انجام دهد و مردم را محرم نمي داند تصريح کرد: اين تصور که وزارت خارجه پنهان کاري مي کند تصور نادرستي است، کاري که دارد صورت مي گيرد، کار بسيار پيچيده اي است و خيلي از اسناد محرمانه است و نبايد انتظار داشت که وزارت خارجه ريز مذاکراتي را که وجود داشته است را در فضاي افکار عمومي اعلام کند.

 

وي ادامه داد: مقام معظم رهبري نظرشان اين است که افکار عمومي و نخبگان در جريان قرار بگيرند؛ ولي معني اش اين نيست که مذاکره کنندگان تمام نکات و موضوعات محرمانه مذاکرات را به خاطر اقناع عمومي افشا کنند؛ چرا که بيگانگان منتظر نشستند تا از اسرار ما عليه خودمان بهره ببرند.

 

وي در انتهاي صحبت هايش تأکيد کرد: اما در هر حال فکت شيت به صورت خلاصه مي تواند يک وحدت رويه اي را در بيان برداشت ايران ارائه کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html