پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 150515
فشار صاحبان قدرت بر پرونده آقازاده/پشتش گرمه؟!
تاریخ انتشار : 1393/11/28 09:16:15
نمایش : 1044
با نزديک شدن به روزهاي پاياني رسيدگي به پرونده مهدي هاشمي رفسنجاني، موضوع فشار به دستگاه قضا و قاضي پرونده او نيز بيشتر مطرح مي‌شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، روزنامه وطن امروز نوشت: وجود فشار در پرونده مهدي هاشمي را از همان روزهاي ابتدايي رسيدگي به اين پرونده بارها نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و بسياري از فعالان سياسي مطرح کردند اما براساس شواهد موجود اين فشارها وارد فاز تازه‌اي شده است به گونه‌اي که برخي نمايندگان مجلس از فشارهاي بي‌سابقه در اين پرونده خبر داده‌اند که علاوه بر شخص قاضي پرونده بر خانواده، اقوام و حتي آشنايان و همشهري‌هاي قاضي نيز وارد مي‌شود. ما در گفت‌وگو‌هاي جداگانه‌اي با نمايندگان مجلس به بررسي اين موضوع پرداخته ايم.

ابوالفضل ابوترابي، عضو کميسيون قضايي مجلس در گفت‌وگو با«وطن امروز» با اشاره به پرونده مهدي هاشمي اظهار داشت: انتظار مردم در اين پرونده از دستگاه قضا اعمال قانون است. ابوترابي درباره فشارهاي موجود بر دستگاه قضا در اين پرونده گفت: هم روي دستگاه قضا، هم روي شخص قاضي پرونده، هم روي اطرافيان قاضي پرونده شامل دوستان، اقوام، همشهري‌ها و آشنايان قاضي پرونده مهدي هاشمي‌رفسنجاني فشار وجود دارد.

ابوترابي ادامه داد: بر همين اساس انتظار ما از قوه‌قضائيه اين است که در اين آزمون بزرگ بدون فشارپذيري از اين طرف و آن طرف به وظيفه خود عمل کند و مانند پرونده‌هاي قبلي از اين آزمون بسيار مهم نيز سربلند بيرون بيايد. عضو کميسيون قضايي مجلس اظهار داشت: انتظار اين است که همه افراد دلسوز نظام به دستگاه قضا در جهت ايجاد عدالت و اعمال قانون کمک کنند و فشارهاي غير متعارف به قوه‌قضائيه را کاهش دهند. ابوترابي در پاسخ به اين سوال «وطن امروز» مبني بر اينکه اين فشارها در پرونده مهدي هاشمي عمدتا از چه ناحيه‌اي صورت مي‌گيرد؟ پاسخ داد: اين فشارها از ناحيه برخي سياسيون و احزاب سياسي وابسته به يک طيف خاص وارد مي‌شود. وي درباره وظايف رسانه‌ها درباره پرونده مهدي هاشمي گفت: رسانه‌ها بايد در اين زمينه اطلاع‌رساني کنند چرا که آگاهي افکار عمومي بسيار در زمينه اجراي قانون و ايجاد عدالت موثر است.

چه کسي فشار مي‌آورد؟
نصرالله پژمان‌فر، نماينده مردم مشهد و عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي هم درباره پرونده مهدي هاشمي گفت: اقتدار هر کشوري وابسته به دستگاه قضايي آن است و اگر دستگاه قضا با تخلفات محکم برخورد کند قاعدتا ميزان تخلفات نيز کاهش پيدا مي‌کند. اگر گاهي ويژه‌خواري، رانت‌خواري و يکسري حقوق غلط براي برخي افراد ايجاد شود باعث ايجاد بدبيني بين مردم خواهد شد.

رئيس کميته رسانه‌اي مجلس با اشاره به برخي اتهامات که عليه دستگاه قضا مطرح مي‌شود و برخي نيز در پي القاي واقعي بودن اين اتهامات هستند، خاطرنشان کرد: برخي جريانات اتهام مي‌زنند به قوه قضائيه که اين نهاد در برخورد با مفاسد يکسان عمل نمي‌کند، به تاخير افتادن پرونده‌ها، حداقل گرفتن مجازات‌ها و از اين قسم اتهامات را عليه قوه‌قضائيه مطرح مي‌کنند. خب! اين اتهامات نياز به عکس‌العمل مهمي از سوي قوه‌قضائيه دارد. به نظر مي‌رسد در پرونده مهدي هاشمي باتوجه به فشارهايي که مي‌آورند و سعي مي‌کنند يک رانتي را براي او ايجاد کنند، عملکرد قاطع دستگاه قضا به خوبي مي‌تواند باطل بودن همه اين اتهامات را عليه قوه‌قضائيه به طريق اولي اثبات کند.

پژمان‌فر تصريح کرد: اگر قوه‌قضائيه بتواند در برابر اين رانت موجود در پرونده مهدي هاشمي مقاومت کند نشان خواهد داد و اين برگ سفيدي در برابر تمامي اين حرف‌هاي ناروا که جريانات معاند عليه يک قوه مستقل در جمهوري اسلامي ايران وارد مي‌کنند، خواهد بود. وي ادامه داد: اميدواريم قوه‌قضائيه و قاضي پرونده مهدي هاشمي در برابر اين موج ناجوانمردانه فشار بر او و خانواده قاضي و اطرافيانش و دستگاه قضا، مقاومت لازم را داشته باشد و بتواند حقانيت خود و تهمت بودن همه اين مسائل را اثبات کند.

پژمان‌فر در پاسخ به اين سوال که اين فشارها بر دستگاه قضا معمولا از چه ناحيه‌اي وارد مي‌شود، گفت: موضوع مهدي هاشمي يک موضوع فردي نيست که بگوييم تنها پاي خود او در ميان است يا اينکه يک فردي اشتباهي کرده و مجازات خود را متقبل مي‌شود. يک جريان سياسي که در زمان رياست جمهوري پدر مهدي هاشمي و همچنين در زمان اصلاحات، سوءاستفاده‌هايي کردند و از رانت‌هايي برخوردار شدند در حال فشار به دستگاه قضا در پرونده مهدي هاشمي است. وي ادامه داد: خب! طبيعتا با محکوميت مهدي هاشمي پاي خيلي از افراد و جريان‌هاي سياسي باز خواهد شد و طبيعتا آنها براي حفظ بقاي خود در حال فشار به قوه‌قضائيه هستند و من مطمئن هستم که آنها خيلي نگران شخص مهدي هاشمي رفسنجاني نيستند.

پژمان‌فر درباره نقش اکبر هاشمي رفسنجاني در پرونده پسرش هم گفت: انتظار ما از آقاي هاشمي اين است که از بزرگاني چون حضرت امام(ره)، آيت‌الله گيلاني، آيت‌الله مشکيني و ديگر عزيزان ياد بگيرد که از پاره‌هاي تن خود گذشتند و به دليل اشتباهاتي که داشتند از آنها عبور کردند، آقاي هاشمي هم از دستگاه قضايي حمايت مي‌کرد و حداقل مي‌گفت دستگاه قضايي طبق روال پرونده پسرش را بررسي کند و نتيجه را هم قبول خواهد کرد. وي ادامه داد: اميدوارم آقاي هاشمي بتواند اين اتهام را عليه خودش که در تاريخ کشور و تاريخ زندگي او خواهد ماند برطرف کند.

قوه‌قضائيه بايد فارغ از فشار و با آزادي کامل باشد
از آن جهت که پرونده مهدي هاشمي داراي ابعاد امنيتي است، نظر اعضاي کميسيون امنيت ملي مجلس نيز بسيار مي‌تواند در اين زمينه مثمرثمر باشد. محمد‌اسماعيل کوثري، نماينده مردم تهران و عضو کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت‌وگو با «وطن امروز»، با اشاره به پرونده مهدي هاشمي اظهار داشت: در رابطه با اين پرونده بايد گفت زمان رسيدگي به آن از سوي قوه‌قضائيه خيلي طولاني شده است، در صورتي که خيلي از موارد اين پرونده مشخص بوده و بايد سريع‌تر مورد رسيدگي قرار مي‌گرفت و مانند ديگر پرونده‌ها نتيجه آن به اطلاع مردم مي‌رسيد که خب باعث ايجاد رضايت و خشنودي مردم مي‌شد. وي ادامه داد: الان هم بايد اين پرونده سريع‌تر تعيين‌تکليف شود تا همه نسبت به اين پرونده خوش‌بين شوند. هر چه قدر زمان رسيدگي به پرونده مهدي هاشمي طولاني‌تر شود نمي‌تواند براي قوه‌قضائيه خوشايند باشد.

لذا بايد هم با دقت و هم با سرعت و بدون ايجاد تبعيض، اين پرونده رسيدگي شود تا اين شائبه که در پرونده آقازاده‌ها تفاوت قائل مي‌شوند از بين برود. کوثري تصريح کرد: بعضي از رسانه‌ها که در پرونده مهدي هاشمي، به دستگاه قضا فشار مي‌آورند نهايتا خودشان ضرر مي‌کنند و اين موضوع بعد از تعيين تکليف نهايي پرونده مهدي هاشمي مشخص مي‌شود. آنچه مسلم است قاضي و قوه‌قضائيه بايد آنقدر آزاد باشد تا بدون اينکه فشاري به آن آورده شود يا مواردي را عده‌اي بخواهند با جنگ رواني عليه قوه‌قضائيه ايجاد کنند، بتواند محکم در اين زمينه تصميم‌گيري کند تا همه نسبت به نتيجه آن مطلع شوند.

خانواده هاشمي هيچ برتري‌اي نسبت به ديگران ندارند
يکي ديگر از اعضاي کميسيون قضايي مجلس نيز تاکيد کرد خانواده هاشمي رفسنجاني هيچ برتري‌اي نسبت به ساير خانواده‌هاي ايراني ندارند. علي جليليان، نماينده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس با اشاره به روند رسيدگي به پرونده مهدي هاشمي در قوه‌قضائيه، اظهار داشت: همه در برابر قانون مساوي هستند و هيچ کس نبايد نسبت به ديگران برتري داشته باشد و مجريان قانون در قوه‌قضائيه بنا به سوگندي که ياد کرده‌اند بايد اين موضوع را مد نظر داشته باشند و برتري خانوادگي و طبقاتي نبايد هيچ تأثيري در رسيدگي به پرونده داشته باشد. وي افزود: با توجه به شناخت از قوه‌قضائيه، اطمينان داريم در پرونده مهدي هاشمي نيز عدالت اجرا خواهد شد و آنچه حق است و عدالت حکم مي‌کند با صدور رأي توسط قاضي پرونده اعلام خواهد شد و دستگاه قضا در روند رسيدگي به اين پرونده تحت تأثير جوسازي‌ها و حاشيه‌سازي‌ها قرار نگرفته و کار خود را به طور مستقل انجام خواهد داد. عضو کميسيون قضايي مجلس خاطرنشان کرد: در قانون، خانواده هاشمي‌رفسنجاني نيز مانند همه خانواده‌هاي ايراني ديگر محسوب مي‌شود و هيچ برتري‌اي نسبت به ديگران ندارند و ما به قضات خود اطمينان داريم که تحت تأثير هيچ فشار و تهديدي قرار نمي‌گيرند و اين استقلال را در صدور رأي خود نشان مي‌دهند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html