پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 140245
به هاشمي نزديکترم تا پدرم/ علاقه منديم تا مردم بتوانند از هنر شجريان استفاده کنند/ برخي مي خواهند دولت را زمينگير کنند
تاریخ انتشار : 1393/10/29 10:51:16
نمایش : 1010
ما علاقه‌منديم با توجه به سابقه شجريان و مهارت‎ها و توانايي‎هاي او مردم بتوانند از هنرش استفاده کنند. اين جزو علايق ما است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، علي جنتي در گفتگو با روزنامه اعتماد به سوالات مختلفي پاسخ داد که آن را ذيل مي خوانيد:

آقاي وزير! الان در حوزه فرهنگ، ما هم مشکلات و مسائل را مي‎دانيم و هم غايتي که مدنظر است. اما روش‎ها مختلف است. روش اصلي را چه ارگاني بايد تعيين کند؟ آيا حوزه‎هاي علميه ما نتوانستند تبيين بکنند؟ يا نه به فرمايش رهبري معظم انقلاب، خيمه فرماندهي حوزه فرهنگ که شوراي عالي فرهنگي است نتواسته مسير را مشخص کند؟ و حالا اگر فرض بگيريم همه وزراي فرهنگ بعد از انقلاب، همين جا در اين اتاق دور هم جمع باشند همه نظرات متفاوتي دارند ولي چرا تا به حال براي مواجهه با پديده‎هاي فرهنگي به يک روش واحد نرسيديم؟ مثلا در رابطه با مقوله بي‎حجابي و بدحجابي چرا ما به نتيجه واحد نرسيديم؟ چه کسي کم‎کاري کرده که اين روش‎ها تبيين نشده‎اند؟

من کم‎کاري‌اي در اين زمينه نمي‎بينم، بلکه پيچيدگي مقوله مي‎بينم. الان شوراي فرهنگ عمومي بيش از ٣٠ نفر عضو دارد که هر دو هفته يک‎بار دور هم جمع مي‎شوند. عموم مسائلي که در آن مطرح مي‎شود به فرهنگ عمومي مربوط مي‎شود؛ از جمله سبک زندگي ايراني و اسلامي که مقام معظم رهبري هم روي آن تاکيد داشتند. در همين جمع برخي صاحبنظران هستند که به لحاظ شخصيت حقيقي‎شان شرکت مي‎کنند و تعدادي هم به عنوان نماينده دستگاه‎هاي اجرايي شرکت مي‎کنند.

همه آنها ملتزم هستند چارچوبي را که رهبري تاييد کرده‎اند را تحقق ببخشند ولي در روش‎هايي که بايد اعمال بشود براي تحقق اين امر، قطعا ديدگاه‎ها و نظرات مختلفي وجود دارد بايد با تبادل نظر و بحث به يک راه‌حلي رسيد. بعد هم راه‌حل‎ها نسبي است.

هيچ‌وقت به راه‌حل مطلق نمي‎توانيد دست پيدا کنيد. چون عواملي که تاثيرگذار در فرهنگ يک جامعه است، يکي دو تا نيست؛ عوامل متفاوت و بسيار گسترده‌يي است. مثلا يک عامل ممکن است چاپ کتاب‎هاي نامناسب باشد که بر فرهنگ اثر مي‎گذارد.

عامل ديگر برخي فيلم‎هاي سينمايي است. فرد ديگري معتقد است مشکل از برخي کنسرت‎ها است يا عامل ديگر شبکه‎هاي ماهواره‌يي يا فضاي مجازي است و يا رفت و آمد شهروندان به خارج از کشور و ديدن شرايط خارج تاثير مي‎گذارد. پس عوامل تاثيرگذار بسيار زياد است و حتي مراکز علمي و پژوهشي که وارد اين مقوله مي‎شوند در پژوهش‎هاي علمي و اجتماعي خود در برداشت‎شان از اين عوامل متفاوت فکر مي‎کنند و اينها همه به خاطر پيچيدگي مقوله فرهنگ است.

 آقاي وزير! بحثي که مطرح کرديد جالب است. به نظر مي‎رسد در موضوع فقه سنتي و فقه پويا برخي فقها و حوزه‎هاي علميه ما در حوزه فرهنگ که مصاديق مشخصي دارد مانند شعر، ادبيات، سينما هنوز که هنوز است و ٣٥ سال از انقلاب مي‎گذرد رودربايستي دارند و ورود جدي و به‌روز نداشته‌اند. به نظر مي‌رسد در اين حوزه فقهي رهبر انقلاب به تنهايي دارند بار را بر دوش مي‎کشند. نظر شما چيست؟

به نکته خوبي شما اشاره کرديد که ما را به بحث نزديک مي‎کند. به هر حال خود اجتهاد در فقه امري است که براي ما به عنوان شيعه اماميه يک اصل است اگر اين نباشد ما نمي‎توانيم بفهميم فقهي را که پيامبر عرضه کردند و ائمه معصومين (عليهم‌السلام) به دنبالش بودند دقيقا چه بوده و چگونه مي‎شود اين را در شرايط موجود خودمان پياده بکنيم؟ اصلا امتياز شيعه اين است که حوزه‎هاي علميه، دنبال اجتهاد بوده‎اند؛ به اين معنا که برداشتي که از کتاب و سنت مي‎کنند را با مقتضيات روز تطبيق بدهند و احکام الهي را از آن استخراج کنند. ولي در همين امر هم شما مي‎بينيد که چقدر مجتهدان بزرگ و فقيهان برجسته در برخي مسائل فقهي با هم اختلاف نظر دارند. شما گاهي ديده‎ايد بعضي از عوام مي‎گويند علما بنشينند دور هم و با هم توافق کنند و همه يک نظر بدهند اين هم جزو همان پيچيدگي‎هاست.

 پيچيدگي‎هاي فردي فقها است يا...؟

نه، پيچيدگي‎هاي واقعي است. يعني ما الان حدود ١٣٠٠ سال با دوران ائمه (عليهم السلام) فاصله داريم. در طول زمان خود پيامبر(ص) و بعد از آن در دوران ائمه(ع)، حوادث زيادي گذشته است. آنچه امروز به عنوان سنت از آنها به دست ما رسيده مجموعه روايات رطب و يابسي است که بعضي از آنها درست است و بعضي تحريف شده است.

بعضي درست نقل شده و بعضي نه. افرادي مثل ابوهريره که چندصد هزار حديث جعل کرده‎اند و به پيامبر(ص) و ديگران نسبت داده‎اند و يا در دوران خود ائمه(ع) کلماتي که از ائمه(ع) صادر شده گاهي با هم متفاوت است.

يعني مساله‌يي را فردي از امام صادق(ع) مي‎پرسد، امام(ع) يک جور جواب مي‎دهند و همان مساله را فرد ديگري مي‎پرسد و امام(ع) جور ديگري جواب مي‎دهند و اين کار مجتهد است که تشخيص بدهد که اين دو جواب داده شده که هر دو سلسله سندش هم درست است و هر دو هم از حضرت صادر شده کدامش درست است و کدام نظر واقعي امام(ع) بوده است؟

اين تحقيق و تتبع کار مجتهد است و در مسائل خيلي روشن‎تر و بارزتر ما هنوز نتوانستم‎ايم به يک چارچوب مشخص برسيم که افراد بتوانند روي آن قسم بخورند که حکم قطعي اسلام اين است و بايد اين‎گونه عمل کرد. براي مثال قبل از انقلاب با بعضي از اساتيد بزرگي که در حوزه صحبت مي‎کرديم به ما تاکيد مي‎کردند که بايد درس بخوانيم و آشنا بشويم با فقه و فلسفه و علوم روز.

من يادم است سال ٤٧ يا ٤٨ يکي از اساتيد مي‎گفت فرض کنيد الان اين رژيم سرنگون شد و حکومت دست شما افتاد و گفتند بفرماييد اداره کنيد. اقتصاد و سياست خارجي را چطور اداره مي‌کنيد؟ ما الان حدود ٣٥ سال از انقلاب آيا توانسته‎ايم بانک‎داري اسلامي را تعريف دقيق و اجرا کنيم؟ آيا واقعا اين بانک‎داري ما اسلامي است يا ربوي؟ جواب مشخص است.

ما در مسائل اقتصادي که پيچيدگي‎اش کمتر از مسائل فرهنگي است و اصولش در اسلام موجود است و کتاب‎هاي فراوان و فقه پويا در اين زمينه داريم، نتوانسته‎ايم به چارچوبي برسيم که متناسب با مقتضيات روز عمل کنيم.

بانکداري در دنياي امروز امري اجتناب‎ناپذير است و ديگر زمان نقل و انتقال و برداشت پول از طريق صندوق يا کيسه پول گذشته است. در حال حاضر مي‎توان اين سرمايه‎ها را در جهت توليد و پويايي اقتصاد به کار گرفت. اين را به عنوان مثال براي تقريب ذهن اشاره کردم.

در حوزه‎هاي فرهنگي همين مسائل وجود دارد ولي بسيار پيچيده‎تر چون خيلي مشهود نيست و بسياري از مسائل کيفي است. بنابراين طبيعي است که راه‌حل‎هاي مختلفي حتي از جانب صاحبنظران همفکر داده بشود. من معتقدم امروز اگر خود شهيد مطهري بود و ما هشت تا مطهري مي‎داشتيم، ممکن بود نوع برخورد و تحليل‎شان نسبت به مسائل فرهنگي و چگونگي استقرار فرهنگ اسلامي با همديگر تفاوت‎هايي داشته باشد.

 يعني خيلي ساده مي‎توانيم بگوييم که ما نسبت به سير تحولات فرهنگي و اجتماعي عصر هزاره سوم و عصر تجارت اطلاعات و عصر برداشته شدن مرزهاي فرهنگي جا مانده‌ايم؟

مي‎توانيم بگوييم عقب‎ماندگي دارند. جا ماندن يعني در جايي توقف کردن ولي ما عقب‎ماندگي زيادي داريم. به هر حال خيلي از مسائل است که در آن مانده‎ايم و آن‎طور که بايد و شايد هنوز روشن نشده است. همين مساله موسيقي را ببينيد يک فقيهي اگر بخواهد واقعا نظر بدهد بايد در اين زمينه هم موضوع را خوب بشناسد، هم فقه اسلامي را خوب بشناسد، يعني بايد فقه و احکام اسلامي را بشناسد و موسيقي را هم بشناسد تا بتواند حکم آن را صادر کند.

اگر کسي در حوزه موسيقي نداند که ما چند تا دستگاه داريم چند تا رديف داريم و اصلا موسيقي چند نوع است يا اصلا گوش نکرده باشد طبيعتا نمي‎تواند نظر بدهد. هر نظري بدهد نظر درستي نمي‎تواند باشد. روي کليات هم نمي‎شود نظر داد.

 اين کم‌کاري‎ها را چطور مي‎شود جبران کرد و اصلا آيا قابل جبران هست؟

بله، قطعا قابل جبران است. ما معتقديم که دين اسلام دين جهاني براي همه ادوار است و ابدي است و فقه پوياي شيعه مي‎تواند به طور دايمي متناسب با زمان و مکان خودش را تطبيق بدهد و احکام اسلامي را در هر زمان مي‎شود به عنوان يک مطلب راهگشا ارايه کرد و در اين شکي نيست.

خوشبختانه امروز حوزه‎هاي علميه  ما نسبت به ٣٠ سال قبل تحول کيفي پيدا کرده‎اند. اگر شما شخصيتي مثل مرحوم شهيد بهشتي يا مرحوم شهيد مطهري يا مرحوم شهيد مفتح يا شهيد باهنر را افراد برجسته‌يي مي‎بينيد دليل برجستگي‎شان چيست؟ آنچه من مي‎بينم تفاوت اينها با بقيه اين بود که آنان ضمن اين‎که فرزند حوزه بودند و در حوزه درس خوانده بودند و با فقه اسلامي و مباني اسلامي و فلسفه اسلامي آشنا بودند در دانشگاه‎ها هم بودند و حضور داشتند و نيازهاي روز را مي‎ديدند و يک‎بعدي نبودند.  

 جامعه‌شناس خوبي بودند؟

بله. يعني توانسته بودند نياز‌هاي جامعه و جوانان کشور را خوب درک کنند و نيازهاي افراد دانشگاهي و فرهيخته و نخبگان جامعه را بشناسند. از اين‎رو آنها شخصيت همه‌جانبه‌يي داشتند. ديگران که برجستگي پيدا نکردند براي اين بود که يک‎جانبه بودند برخي از آنها در دهه ٤٠ يا ٥٠ افرادي بودند که خودشان را در مدرسه‎يي که درس مي‎خواندند يا تدريس مي‌کردند محصور کرده بودند. لذا نمي‎دانستند در اطراف‌شان چه مي‎گذرد از اين‎رو نمي‎توانستند پاسخگوي نيازهاي جامعه باشند.

در اين دوره يعني در دو سه دهه گذشته کاري که، به خصوص در بحث وحدت حوزه و دانشگاه و نزديکي دانشگاهيان به روحانيت و حضور روحانيت در دانشگاه‎ها و وجود مراکز تحقيقاتي مختلف در حوزه انجام شده، باعث شد که اين دو بخش به همديگر نزديک شوند و تا اندازه زيادي مراکز فقهي و علمي و حوزوي توانسته‎اند برخي پاسخ‎هايي که براي اين نيازها هست را بيابند و يا دنبال کنند لذا خيلي با گذشته متفاوت است در عين حال ما خيلي فاصله داريم تا آن نقطه مطلوبي که امروز جامعه ما مي‌طلبد. ما يک جمعيت ٧٨ ميليوني داخل کشور و دو ميليون هم خارج از کشور داريم. بخشي از دنياي اسلام و به خصوص شيعياني که به نوعي نگاه‌شان به ايران است و انتظاراتي دارند بايد براي نيازهاي آنها هم نسخه بنويسيم. قطعا ما تا آن نقطه خيلي فاصله داريم و بايد تلاش کنيم تا بتوانيم پاسخگوي نيازهاي آنان باشيم.

  آقاي وزير با توجه به سير تحولاتي که در حوزه‎هاي علميه دارد اتفاق مي‎افتد که بخشي را اشاره کرديد به نظر شما با اين روند فکر مي‎کنيد مي‎توانيم از اين فضا عبور بکنيم يا نه؟ خودتان هم فرموديد يک زاويه‎هاي عجيبي وجود دارد بين نياز‌هاي توده‎هاي اجتماعي با آن چيزي که در حوزه‌هاي علميه اتفاق مي‌افتد. فکر مي‌کنيد که با اين ابزار مي‌شود عبور کرد يا نه؟

بله قطعا مي‌شود عبور کرد. من بسيار خوشبين هستم. با نيروهايي به صحنه آمده‌يي که هم درس خوانده‎اند و با مباني ديني ما آشنا هستند و شناخت‎شان نسبت به اسلام و فلسفه اسلامي بالا رفته و در عين حال در متن جامعه حضور پيدا کرده‌اند.

در دهه ٤٠ و ٥٠ وقتي حوزه نجف را با حوزه قم مقايسه مي‌کرديم فاصله‎شان بسيار زياد بود ولي کساني که در ايران درس مي‎خواندند، ماه محرم و صفر و رمضان گسيل مي‌شدند به سراسر کشور در روستاها و شهر‌ها. از خلال منبرها و سخنراني‎هايي که داشتند و ارتباطي که از نزديک با مردم داشتند نيازهاي مردم را درک مي‎کردند.

حوزه نجف علي‎رغم سابقه هزار ساله‌يي که داشت ولي افرادي که آنجا تدريس يا تحصيل مي‎کردند از نجف خارج نمي‎شدند و نمي‎دانستند در محيط پيرامون‎شان چه مي‎گذرد. مهم ارتباطاتي است که امروز برقرار است و ما مي‎بينيم که نهادي مثل جامعه المصطفي اين همه نيرو از خارج مي‎آورد و از آن طرف اين همه نيرو به دنيا صادر مي‎شود. اين نوع ارتباطات خودش در تقويت ذهن و فکر افراد بسيار مي‎تواند موثر واقع شود و در تشخيص نيازهاي جامعه مي‎تواند خيلي موثر عمل کند.

 در اين يک سال و چهار ماهي که از عمر دولت مي‎گذرد و جنابعالي فرمان مديريت وزارت ارشاد را به عهده گرفتيد  به چند تا از اهداف کوتاه‌مدت که در اين يک‎سال مدنظرتان بود، رسيديد و موانع پيش روي‌تان چه بود؟

ما يک برنامه‎يي را با بررسي و فکر و همچنين شناخت خودم با عنايت به سابقه پنج، شش سال کار در وزارتخانه تدوين کرديم. برنامه را به مجلس هم داديم. مجلس هم در واقع به اين برنامه راي داده است. تلاش کرديم در طول اين مدت به اين برنامه عمل بکنيم. منتها در هر حوزه‌يي که وارد مي‎شويم يک مجموعه موانع وجود دارد که برخي از آنها کماکان وجود دارد و در برخي از حوزه‎ها توانسته‎ايم موانع را برطرف بکنيم.

   مي‎توانيد مثال بزنيد؟

يکي از مباحث اساسي در حوزه کتاب بوده است. در اين حوزه تلاش کرده‎ايم ضمن حفظ ارزش‎هاي اسلامي و توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري فضا را باز کنيم و براي کساني‎که مي‎خواهند قلم بزنند به دور از خرده‎گيري‎ها و عيب‎جويي‎هاي بي‎جا فضاي اميد بخشي را ايجاد کنيم. فکر مي‎کنم که اين قسمت خوب پيش رفته است.

البته در حوزه کتاب هم مواردي بوده که با قوانين موجود سازگار نبوده يا با سياست‎هاي نظام سازگار نبوده است. جلوي اين‎ها ايستاديم. نگذاشتيم غذاي مسمومي وارد جامعه شود. در واقع بيشتر توجه ما معطوف به آثاري بود که منطبق با ضوابط باشد نه اين‎که صرفا به نويسنده نگاه کنيم و اثري را مميزي کنيم. بايد بگويم مميز‌ها را مميزي کرديم.

 آن ليست ٤٠٠ نفري که گفته شد ممنوع‌القلم‎ها بودند چه بود ؟

آن بحث ديگري است. در گذشته مجموعه‌يي از ناشران و نويسندگان بودند که گاهي به دلايل واهي يا روي ندانم‎کاري و ناآشنايي به آنان ايرادهاي نابجايي مي‎گرفتند و کتاب‎هاي‌شان بدون مجوز مي‎ماند و طبيعتا باعث کاهش انگيزه افرادي که اهل قلم بودند و علاقه به تاليف داشتند، شد.

در اين حوزه هم با تعيين فردي آشنا به مباني مثل دکتر سيد عباس صالحي از يک طرف و انتخاب شخصيت‎هاي برجسته فرهنگي که مورد تاييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار گرفتند به عنوان هيات نظارت کار را به سوي ساماندهي اين حوزه سوق داديم.

   در حوزه موسيقي آقاي شجريان را برنامه‌يي برايش نداريد که برگردد؟

آن را سخنگو جواب داده ديگر من نمي‎خواهم وارد آن بشوم.

  سخنگوي وزارت ارشاد جاي خودش، من از زبان خودتان مي‎خواهم بشنوم براي آقاي شجريان برنامه‌يي نداريد؟

کار ما نيست که آشتي بدهيم. بالاخره ايشان دو بعد دارد يکي بعد هنري است و کسي نمي‎تواند برجستگي هنري ايشان را انکار کند و يک سري مسائل سياسي حول و حوش ايشان مطرح است که مباحث را قدري پيچيده کرده است. عملا اين کار به حوزه ما مربوط نمي‎شود.

    شما موافق بازگشت‎شان هستيد؟

ما علاقه‌منديم با توجه به سابقه ايشان و مهارت‎ها و توانايي‎هاي او مردم بتوانند از هنر ايشان استفاده کنند. اين جزو علايق ما است.

 يکي از مهم‌ترين مسائلي که طي اين سال‌ها حاشيه‌هاي زيادي را در جامعه به دنبال داشت بحث استفاده مردم از ماهواره و نحوه مقابله با اين پديده فرهنگي است. به عنوان وزير ارشاد چند درصد مردم کلانشهرها به ويژه مردم تهران ماهواره مي‌بينند؟ علت اين امر چيست؟ريشه اين مساله را کجا مي‌دانيد؟

ما الان براي استفاده از ماهواره و منع آن قانون داريم ولي اگر به اين نتيجه برسيم که قانون هم اشکالاتي دارد بايد برويم اشکالات قانوني‎اش را برطرف کنيم. تا قانون هست همه بايد ملتزم به قانون باشند ولي نبايد کاري بکنيم که تلقي شود ٧٠ درصد مردم تهران که از ماهواره استفاده مي‎کنند قانون‎شکن هستند؟ اين امر ريشه در عدم توجه به تحولات دارد.

 آقاي دکتر در جلسه‌يي که با آقاي يونسي مصاحبه مي‎کردم مي‎گفتند که دوستان مدرسه حقاني جلسه ماهانه دارند شما مي‎رويد جلسات را؟

نه من چهار سال است که نمي‎روم. يعني در واقع از سال ٨٥ که به ماموريت خارج رفتم فرصت نيافته‎ام که بروم.

  با کدام يک از آقازاده‎ها ارتباط بهتري داريد؟ همدوره‎يي‎هاي خودتان.

در بين همدوره‎يي‎هاي من آقازاده به آن معنا نداريم. شايد بتوان گفت جناب آقاي احمدي ميانجي آقازاده مرحوم آيت‎الله احمدي ميانجي که در قوه قضاييه است ولي ارتباط‎مان کم است. ايشان از دوستاني است که از گذشته با هم رابطه داشته و پدرشان هم استاد ما بوده‎اند. با فرزندان شهيد بهشتي به خصوص دکتر محمدرضا بهشتي نيز دوستي داريم.

 آقاي وزير شما از لحاظ سياسي به آقاي هاشمي نزديک‎تر هستيد يا به پدر؟

به جناب آقاي هاشمي.

   چرا اين‎قدر فشار سياسي روي شما زياد است؟

فشار روي شخص من وجود ندارد.

   مطالبات خاصي دارند ؟

 بالاخره بعضي‎ها اين دولت را دولت منتخب خودشان نمي‎دانند و متاسفانه فکر مي‎کنند بايد کاري بکنند که اين دولت زمينگير شود تا نتواند کارش را انجام بدهد و ناموفق باشد. گاهي بعضي از خبرها را تحريف مي‎کنند، بعضي وقت‎ها خبرهاي کذبي داده مي‎شود که ما مجبور مي‎شويم مداوم اطلاع‎رساني و آن را تکذيب کنيم. 

 

  مساله موسيقي را ببينيد يک فقيهي اگر بخواهد واقعا نظر بدهد بايد در اين زمينه هم موضوع را خوب بشناسد، هم فقه اسلامي را خوب بشناسد، يعني بايد فقه و احکام اسلامي را بشناسد و موسيقي را هم بشناسد تا بتواند حکم آن را صادر کند. اگر کسي در حوزه موسيقي نداند که ما چند تا دستگاه داريم چند تا رديف داريم و اصلا موسيقي چند نوع است يا اصلا گوش نکرده باشد طبيعتا نمي‎تواند نظر بدهد. هر نظري بدهد نظر درستي نمي‎تواند باشد. روي کليات هم نمي‎شود نظر داد.


 جا ماندن يعني در جايي توقف کردن ولي ما عقب‎ماندگي زيادي داريم. به هر حال خيلي از مسائل است که در آن مانده‎ايم و آن‎طور که بايد و شايد هنوز روشن نشده است.
 در حوزه کتاب تلاش کرده‎ايم ضمن حفظ ارزش‎هاي اسلامي و توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري فضا را باز کنيم و براي کساني‎که مي‎خواهند قلم بزنند به دور از خرده‎گيري‎ها و عيب‎جويي‎هاي بي‎جا فضاي اميد بخشي را ايجاد کنيم. فکر مي‎کنم که اين قسمت خوب پيش رفته است.


  نبايد کاري بکنيم که تلقي شود ٧٠ درصد مردم تهران که از ماهواره استفاده مي‎کنند قانون‎شکن هستند؟
 بعضي‎ها اين دولت را دولت منتخب خودشان نمي‎دانند و متاسفانه فکر مي‎کنند بايد کاري بکنند که اين دولت زمينگير شود تا نتواند کارش را انجام بدهد و ناموفق باشد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html