پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119430
خداحافظي سردار قاسم سليماني از سپاه قدس
تاریخ انتشار : 1393/08/14 10:46:45
نمایش : 5193
سردار قاسم سليماني قرار است از سپاه قدس بيرون برود و به احتمال زياد فرمانده سپاه پاسدارن شود، جايگزين سليماني در سپاه قدس احتمالا سردار حسين همداني فرمانده سابق سپاه تهران خواهد بود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، به نقل از جام نيوز، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، در تحليلي با قلم مصطفي فحص با تيتر «خداحافظ قاسم سليماني» به ابعاد رسانه اي شدن سليماني پرداخت.

 

در اين تحليل، پيش بيني شده حالا که تصاوير سليماني در همه جا منتشر شده، احتمال آن مي‌رود وي قرار است از سپاه قدس بيرون برود و به احتمال زياد فرمانده سپاه پاسدارن شود.

به نظر اين تحليلگر عرب، جايگزين سليماني در سپاه قدس احتمالا سردار حسين همداني فرمانده سابق سپاه تهران خواهد بود که اکنون بيشتر در سوريه حضور دارد. شرق الاوسط سپس به روابط سليماني با حاکمان منطقه و افراد ذي نفوذ مي‌پردازد و در آخر نتيجه مي‌گيرد که هيچ کس توانايي جايگزيني او با حفظ همين تاثيرگذاري را ندارد.


هيچ دوره‌اي مانند امروز منطقه خاورميانه در آتش جنگ و ناامني نبوده است. به طوري که هميشه در يک طرف اين جنگ‌ها افراطيون حضور دارند. اثرات اين درگيري‌ها به گونه‌اي بوده که تمام کشورهاي منطقه را درگير خود کرده است.


بروز پديده داعش که با تاکتيک ابداعي خود شروع به تصرف شهر‌ها مي‌کند، باعث شده امنيت داخلي براي ساير کشورهاي منطقه به اولويت اول تبديل شود. گروه تروريستي داعش ابتدا نيروهاي خود را در غالب افراد غير نظامي به شهر‌ها مي‌فرستد و سپس در زمان مناسب اين افراد اقدام به تصرف مناطق حساس شهر مي‌کند و هم زمان نيروهاي کمکي نيز از خارج شهر به آن‌ها ملحق مي‌شوند.


تاکتيک‌هاي ابداعي داعش به طور خارق العاده‌اي تاکنون جواب داده است و تنها فردي که توانسته با آن‌ها مقابله کند، فرمانده سپاه قدس ايران سرلشگر قاسم سليماني بوده است. فرمانده‌اي که شايد تا چند ماه پيش، کمتر کسي از او نامي شنيده بود و تنها عکسي که مي‌شد از او پيدا کرد، عکس‌هايي با لباس سپاه و غالبا تصاوير دوران جنگ تحميلي و لشگر ۴۱ کرمان بود.


قاسم سليماني کيست؟

ايلنا نوشت: روستا زاده‌اي که در ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ به دنيا آمد. محل تولدش قنات ملک در شهرستان رابر از توابع استان کرمان است. سابقه نظامي وي به اوايل دوران انقلاب مي‌رسد؛ هنگامي که او براي سرکوب شورش‌هاي مهاباد به عضويت افتخاري سپاه کرمان در مي‌آيد. با آغاز جنگ تحميلي ايران و عراق، با تشکيل چند گردان و سرانجام فرماندهي لشگر ۴۱ خط شکن کرمان، وارد زندگي نظامي مي‌شود.


سرانجام در سال ۱۳۷۶ سليماني به فرماندهي سپاه قدس جمهوري اسلامي ايران منصوب شد؛ سپاهي که وظيفه آن حفاظت از دستاورد‌ها و منافع کشور در خارج از مرزهاي ايران است. شايد بتوان گفت اولين حرکت نظامي برون مرزي سليماني، تقويت نيروهاي مدافع مسلمان بوسني بوده که در آن زمان مقابل صرب‌ها مقاومت مي‌کردند. فعاليت‌هاي سليماني ادامه يافت و اثرگذاري مثبت وي در روند تحولات خاورميانه براي کشور به حدي بود که در تعيين سياست‌هاي خارجي نظام نقش اساسي بدست آورد؛ به طوريکه نشريه «ساندي تايمز» حوزه نفوذ سليماني را «از افغانستان تا فلسطين که حالا يمن نيز به آن افزوده شده است» دانست.


تاکنون با اجراي سياست‌ها و راهبردهاي برون مرزي نظام به فرماندهي سردار سليماني، در حاليکه در ۳۰ کيلومتري مرز ايران داعش حضور دارد، نگراني عمده‌اي از آمدن آن‌ها به سمت خانه و کاشانه ميان سطوح عمومي جامعه احساس نمي‌شود.


با وجود اينکه سليماني در ليست تحريم آمريکا و ترور اسرائيل قرار دارد اما در چند ماه اخير انتشار‌گاه و بيگاه عکس‌هايش در رسانه‌هاي مختلف، تحليل گران را شوکه کرده است. با انتشار هر عکس از وي که بعد از آزادسازي و يا شکست سنگيني که به داعش وارد شده، گزارشي نيز از عمليات و تاثير گذاري مستقيم از او توسط موافقان و حتي مخالفانش انتشار پيدا مي‌کند؛ به طوريکه رسانه‌هاي غربي و آمريکايي به او لقب سوپر من ايران را داده‌اند و حتي مقامات سياسي آمريکا از وي به عنوان دشمني سر سخت اما محترم ياد مي‌کنند.


دردسرهاي کاريزما بودن

افرادي با شخصيت کاريزماتيک سليماني بسيار کم هستند و بايد قدر اين افراد را دانست. اين تبليغات گسترده و رسانه‌اي کردن موضوع، علاوه بر اينکه براي اين سردار ايراني ايجاد خطر مي‌کند، کم کم دارد به يک ضد تبليغ نيز بدل مي‌شود. در حال حاضر حضور سليماني در منطقه، مترادف با امنيت در ايران است. کردستان عراق حيات سياسي خود را مديون سليماني است؛ اين سليماني بود که اربيل را از سقوط نجات داد. مقامات سني عراق از او با احترام ياد مي‌کنند؛ به طوري که در مراسم ختم مادر سردار، اسامه نجيفي (رئيس سابق پارلمان عراق و از سران فراکسيون اهل تسنن) شرکت مي‌کند و او را در بغل مي‌گيرد.


اگر تا کنون بشار اسد سقوط نکرده و توانسته با فرسايشي کردن جنگ، نظر مثبت آمريکا را به عوض شدن دولت دمشق منفي کند، به خاطر راهبرد‌هاي جنگي سليماني است. پيروزي غزه و ترس هميشگي اسرائيل از حزب الله و... همه اين‌ها نتيجه عملکرد مي‌داني «حاج قاسم» در ۱۰ سال اخير است. او توانسته با نگه داشتن جنگ در خارج از مرزهاي ايران، به گونه‌اي شايسته تقدير امنيت ملي را تامين کند.


در اينکه هدف اصلي داعش و کشورهاي حامي آن، آسيب رساندن به نظام جمهوري اسلامي ايران است، شکي وجود ندارد؛ اما به لحاظ درگير بودن آن‌ها در جبهه‌هاي ديگر توسط اشخاصي همچون قاسم سليماني، هنوز فرصت دست اندازي به ايران را پيدا نکرده‌اند. چنين برآيندهايي از ژئوپلتيک منطقه و آرايش مسلحانه نيروهاي موجود در آن، حکايت از لزوم تداوم حضور مي‌داني افرادي همچون اين ژنرال کرماني و کهنه کار ايراني دارد تا همچنان کفه ترازوي معادلات نظامي، به نفع تهران سنگيني کند.

انتهاي پيام/ خ ز/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html