پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119135
توليد برنج مصنوعي با دستگاه هاي چيني
تاریخ انتشار : 1393/07/14 11:23:51
نمایش : 3386
پاي اين محصولات و حتي دستگاه هاي ساخت اين محصولات نيز به ايران باز شده است بدون اينکه به خريداران اعلام شود برنجي که به نام "برنج ايراني"در حال خريدن هستند برنجي فرآوري شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، تا پيش از اين بسياري از محصولات کشاورزي و خوراکي غير واقعي در چين ساخته شده بود که دنيا را متحير کرده بود و يا به رسوايي هايي بزرگ بدل شده بود. از شيرخشک مصنوعي تا تخم مرغ و گوشت غيرواقعي...

حالا به نظر مي رسد پاي اين محصولات و حتي دستگاه هاي ساخت اين محصولات نيز به ايران باز شده است بدون اينکه به خريداران اعلام شود برنجي که به نام "برنج ايراني"در حال خريدن هستند برنجي فرآوري شده است.

پيش از اين سفره ايراني ها با برنج هاي خارجي که به طرز عجيب و غريبي در حين فرآيند پخت قد ميکشيدند و به چند سانت مي رسيدند را ديده بود، برنج هايي که گاهي "برنج ماکاروني"خوانده مي شوند.
به گفته برخي از واردکنندگان برنج، دقيقا ماحصل ابتکارات عجيب غريب چيني ها در توليدات تقلبي خوراکي هستند. برنج هايي که هم برنج هستند و هم برنج نيستند. در واقع اين برنج هاي دانه، برنج هاي خرد شده و يه با اصطلاح "نرمه"هستند که با استفاده از يک دستگاه که ابتکار چيني ها است با اضافه کردن مواد افزودني از جمله اسانس و نشاسته و ... تبديل به برنج هاي دان و "واقعي"ميشوند. برنج ها وارد دستگاه ميشوند و سپس به خميري بدل مي شوند و اين خمير نيز به نوعي قالب بندي و يا درواقع "رنده مي شود"که تبديل به برنج هاي "قد بلند"مي شوند.

برنج هاي کشيده و قدبلندي که مدت هاست راه خود را به سفره هاي ايراني باز کرده اند و درباره قد بلندشان نيز کلي تبليغ مي شود.

شايد کمتر کسي از ماهيت واقعي اين "برنج ماکاروني ها"خبر داشته است اما نهايتا اين محصولات پايشان به ايران وارد شده اما حالا ايران دارد خودش با وارد کردن دستگاه هاي تبديل برنج هاي خورد شده به برنج دانه خود به توليد کننده هاي اين "شبه برنج"بدل مي شود. به تازگي آگهي هاي فروش اين دستگاه ها در فضاي تجاري ايراني راه پيدا کرده اند و چندين و چند دستگاه آن به فروش رسيده و کارگاه هايي نيز کار خود را در نزديکي کرج آغاز کرده اند، به نظر مي رسد اين "جادوگري"به قدري پر سود است که به تازگي ميزان واردات برنج شکسته به ايران افزايش چشمگيري يافته است.

به گفته برخي از ناظران ما اين برنج هاي به دست آمده از خمير با قيمت حدود ۵ هزار تومان وارد بازار شده انددر حالي که قيمت خريد دولتي برنج در استان گيلان ۶۲۰۰ تومان است و برنج نرمه يا خورده برنج قيمتي حدود ۱۲۰۰ تومان دارد و برنج هاي ايراني قيمتي بين ۷ تا ۹ هزار تومان به فروش ميرسند و برخي از روزنامه نگاران به نام حوزه اقتصاد در ايران که در اين زمينه تحقيق کرده اند ارايه برنج ايراني با قيمت حدود ۵ هزار تومان را با توجه به وضع فعلي غيرممکن توصيف کرده اند.

"ناظران"به عنوان يک خريدار با يکي از فروشنده هاي دستگاه هاي تبديل "خرده برنج"به "برنج دانه"تماس گرفته است. فروشنده دستگاه در مورد اين دستگاه و محصولات نهايي به ناظران گفت:
قيمت دستگاه حدود ۱۱۰ ميليون تومان است و تنظيم دستگاه براي توليد محصول نيز ۳۰ ميليون هزينه دارد. ما دستگاه را در محل کارگاه شما تحويل مي دهيم. الان يک دستگاه آماده داريم اما براي وارد کردن دستگاه از چين حدود دو ماه از لحظه سفارش تا تحويل، زمان لازم است. اين دستگاه ساخت چين است و قطعات اصلي آن مثل موتور غيره ساخت آلمان و ما آن را تا سه سال گارانتي مي کنيم.

ما تا حالا چند دستگاه فروخته ايم و هيچ مشکل قانوني تا به حال نداشته ايم و وزارت بهداشت هم محصول را تاييد مي کند. شما هم براي اينکه مطمين باشيد مشکلي پيش نمي آيد مي توانيد روي محصول بنويسيد برنج فرآوري شده يا برنج ويتامينه اما به هر حال هيچ مشکلي وجود ندارد. محصول نهايي هم بسيار شبيه برنج واقعي است که کسي نمي تواند بفهمد برنج نيست. بوي برنج مي دهد قيافه اش درست مثل برنج است، خمير اوليه خيلي شبيه نيست اما وقتي محصول نهايي را نگاه مي کنيد هيچ فرقي با برنج ندارد.

حال که به لطف دستگاه هاي چيني ميتوان از يک خمير مي توان برنج ساخت، سوال اصلي اين است که آيا نظارتي بر کارگاه هاي تبديل برنج خورده به برنج دانه وجود دارد؟ آيا تنها ماده اي که در اين خميرها وجود دارد خرده برنج است؟ يا مواد افزودني غيرمجازي به آن اضافه مي شود؟

به تازگي وزارت بهداشت ايران با نام بردن از چندين نمونه برنج خارجي، آنها را سمي و غيرقابل مصرف اعلام کرد.
پيشتر نيز مجلس درباره مسموم بودن برخي از ارقام برنج خارجي از جمله برنج هاي هندي اظهار نظر کرده بود اما هيچ گاه منشاء اين آلودگي و احتمال اينکه اين برنج ها واقعا برنج نباشد مطرح نشده است.
حتي مقام هاي رسمي ايراني از برخي مارک هاي بسيار معروف نام برده اند و آنها را حاوي سرب و آرسنيک عنوان کرده اند اما هيچگاه به طور قطعي گفته نشده است منشا اين سرب و آرسنيک در برنج ها چه بوده است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html