پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118615
کاريکاتورهاي سياسي در دوران طلايي مطبوعات
تاریخ انتشار : 1393/06/03 10:05:52
نمایش : 2728
روزنامه آسيا در زمره نشرياتي بود که عليه مصدق مطلب مي‌نوشت و طرفدار دربار و نظاميان بود. اين روزنامه در صفحه اول خود به تاريخ بيست و پنجم مرداد ۱۳۳۲ نوشت: «به مصدق‌السلطنه بگوييد آخر، وقاحت و بي‌شرمي هم حدي دارد
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در دوران دولت دکتر محمد مصدق، مطبوعات از آزادي نسبي برخوردار بودند و مطالب خود را هر چند حاوي توهين به شخص نخست‌وزير بود، منتشر مي‌کردند. در اين دوران مطبوعات سه دسته بود: ۱ـ مطبوعات طرفدار دولت مصدق ۲ـ مطبوعات مخالف ۳ـ مطبوعات خنثي

در جريان مبارزه براي ملي شدن صنعت نفت و دوره نخست وزيري مصدق، هر يک از طرفين به نحو چشمگيري از مطبوعات و نشريات براي حمله به طرف مقابل استفاده مي‌کردند. در اين ميان برخي مطبوعات طرفدار دربار، بنابر اسنادي که اخيرا از طبقه‌بندي آرشيو آمريکا و انگلستان آزاد شده، رسما از سازمان سيا براي چاپ مطالب دروغ و کاريکاتورهاي ضد شخص مصدق مبالغي دريافت مي‌کردند. هدف از انتشار اين مطالب کذب، القاي ضد ‌دين بودن از يک‌طرف و نوکر شوروي بودن شخص مصدق از طرف ديگر بود. براي نمونه به چند مورد اشاره خواهد شد.

کاريکاتور



روزنامه آسيا در زمره نشرياتي بود که عليه مصدق مطلب مي‌نوشت و طرفدار دربار و نظاميان بود. اين روزنامه در صفحه اول خود به تاريخ بيست و پنجم مرداد ۱۳۳۲ نوشت: «به مصدق‌السلطنه بگوييد آخر، وقاحت و بي‌شرمي هم حدي دارد» و در همان صفحه نوشت: «براي اولين بار پرده از اسرار کودتاي قريب‌الوقوع حزب توده برمي‌داريم... توده‌اي‌ها قصد دارند از جواديه و ايستگاه راه‌آهن يک کودتاي روسي را شروع کنند... چرا توده‌اي‌ها ناگهان اخباري درباره کودتاي دربار منتشر کردند؟... توده‌اي‌ها مي‌خواهند با منحرف کردن فکر دولت به طرف کودتاي جعلي، خود دست به کودتا بزنند... .»

همين روزنامه روز چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در صفحه اول خود نوشت: «فرمان نخست‌وزيري مصدق به امضاي شاه است يا استالين؟» يا در يک تيتر جعلي ديگر به تاريخ بيست و نهم مرداد ۱۳۳۲ نوشت: «‌۵۰ هزار تومان به دو گروهبان ارتش داده شده بود که زاهدي را ترور کنند.» در اين ميان پتوي دکتر مصدق هم دستمايه طنز روزنامه قرار گرفته بود و در مطلبي در همين باره نوشت که: «مردم بعد از غارت خانه دکتر مصدق فرياد مي‌زدند، مصدق موش گرفته، پتوش آتيش گرفته.»

از طرفي روزنامه‌هاي طرفدار حزب توده هم بودند که مصدق را به دليل رابطه با آمريکا، نوکر امپرياليسم خطاب مي‌کردند و عملا و ناخودآگاه خود را در مسير طرح و نقشه‌هاي انگلستان و بريتانيا قرار دادند. مطبوعات آنها نيز با چاپ مطالب کذب و کاريکاتورهاي ضد مصدق، او را تحت فشار قرار مي‌دادند. در واقع مصدق هدف آماج دو جريان مخالف يکديگر قرار گرفته بود. از طرفي جناح دربار و عناصر دست راستي او را متهم به همکاري با توده‌اي‌ها و حکومت شوروي مي‌کردند و از طرف ديگر، چپي‌ها و توده‌اي‌ها او را نوکر امپرياليسم مي‌دانستند.

در اين بين روزنامه شهباز که طرفدار گفتمان حزب توده بود در روزهاي منتهي به کودتا مطالب جالبي منتشر کرد که به پاره‌اي از آنها اشاره مي‌شود.

روز بيست و ششم مرداد ۱۳۳۲ شهباز تيتر زد: «پسر خائن رضاخان فرار کرد... براي تعيين تکليف دربار بايد مجلس موسسان فورا دعوت گردد... شاه خائن از بيم و نفرت ملت بيدار ايران به دامن اربابان خود گريخت .»

همين روزنامه تاريخ بيست و هفتم مرداد نوشت: «مرده باد تخت و تاج ـ زنده‌باد جمهوري... کميته مرکزي حزب توده ايران برچيده شدن بساط سلطنت، اعلام جمهوريت و تامين آزادي‌هاي دموکراتيک و انهدام پايگاه‌هاي امپرياليستي را شرط لازم براي تحصيل پيروزي‌هاي آينده مي‌داند... ملت ايران خواستار صميمانه‌ترين روابط با اتحاد جماهير شوروي است... ملت استقلال‌دوست ايران خواستار قطع مداخلات موذيانه امپرياليست‌هاي آمريکايي و انگليسي است.»

روزنامه‌هاي فکاهي توفيق و چلنگر هم که در جبهه حزب توده قرار داشتند، با چاپ کاريکاتور و مطالب طنز به مصدق حمله مي‌کردند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html