پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118557
روحاني: از بيکاري رنج مي‌بريم
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 5129

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، براساس آمارهاي موجود از مجموع ?.? تا ? ميليون بيکار کشور، ?.? تا حدود ?.? ميليون نفر در سنين ?? تا ?? سال قرار دارند. کارشناسان بازار کار مي گويند به دليل هجوم متولدين دهه ?? به بازار کار و عدم امکان جذب تقاضاي کار اين گروه سني، بازار کار هم اکنون در يک شرايط بحراني و نامناسب قرار دارد.

همچنين ناتواني بازار کار در جذب تقاضاهاي شغلي، عدم تعادل عرضه و تقاضاي نيروي کار، سرمايه گذاري هاي ناکافي در دهه هاي گذشته و همچنين افت توان فعاليت بسياري از بنگاه ها به دلايلي مانند تحريم ها، کمبود نقدينگي، سوء مديريت، واردات بي رويه و مسائلي از اين دست باعث شده تا پيک تقاضا براي کار در کشور براي متولدين دهه ?? دستکم تا نيمه دهه ?? نيز ادامه داشته باشد.

در عين حال، با وجود اينکه بازار کار هنوز موفق به حل مشکل بيکاري متولدين دهه ?? نشده است؛ متولدين دهه ?? نيز وارد بازار کار شده و امروز بخشي از دهه هفتادي ها نيز متقاضي کار محسوب مي شوند.

موج جديد تقاضا براي کار

بنابراين طبق آمارهاي موجود، جنس متقاضيان فعلي کار در ايران جوان و "کار اولي ها" هستند. به بيان ساده تر امروز بيکاري در کشور به نحوي است که بسياري از جوانان پس از طي تحصيلات متوسطه و يا دانشگاهي حالا ديگر متقاضي رسمي کار محسوب مي شوند.

بر پايه اين گزارش، وضعيت بيکاري و جستجو براي کار در ايران در شرايط فعلي به نحوي است که کشور با کارجويان متفاوتي نسبت به دهه هاي ?? و ?? مواجه است. امروز کارجوياني را در کشور داريم که بين ? تا ? سال از عمر خود را در دانشگاه ها سپري کرده اند و توقعات آنها از اشتغال متفاوت است.

تغيير ذائقه کارجويان به دليل تحصيلات دانشگاهي و گرايش شديد جوانان به تحصيلات عاليه باعث ايجاد نوعي تقاضاهاي يکسان از اشتغال در کشور شده است. اين پديده منجر به اين مي شود که با وجود شکل گيري صف تقاضا براي کار در برخي رشته ها، در برخي بخش ها کشور با کمبود نيروي کار هم مواجه شود.

از سويي، اخذ مدرک دانشگاهي باعث مي شود تا قريب به اتفاق کارجويان، برخي مشاغل موجود را در شان خود ندانند. در حال حاضر، جستجوي کار در بخش مشاغل ساده و فيزيکي چندان دشوار نيست و افراد مي توانند در اين بخش مشغول به کار شوند اما مسئله اصلي، بيکاري انبوه فارغ التحصيلان دانشگاهي و تقاضاهاي فراوان براي مشاغل پشت ميزنشيني است.

طبق آمارها و گزارشات ارائه شده از سوي مقامات ارشد دولت تدبير و اميد، بخش قابل توجهي از بيکاران فعلي کشور را فارغ التحصيلان دانشگاه ها تشکيل مي دهند. بررسي ها نشان مي دهد در حال حاضر حدود يک ميليون و ??? هزارنفر فارغ التحصيل دانشگاهي بيکار در کشور وجود دارد.

?.? ميليون نفر روانه بازار کار مي شوند


همچنين هشدارهايي نيز درباره تقاضاي کار ? ميليون و ??? هزار نفر ديگر که در آينده نزديک فارغ التحصيل و وارد بازار کار خواهند شد، داده مي شود. به تازگي رئيس جمهور مباحثي درباره لزوم تطبيق آموزش هاي دانشگاهي با نيازهاي بازار کار را مطرح کرده است.

اگر اين موضوع جدي شود مي توان انتظار داشت در آينده نزديک برخي از رشته هاي دانشگاهي دستکم براي چند سال متوقف و يا تغيير ظرفيت جذب دانشجو پيدا کنند. اين مسئله مي تواند منجر به شناسايي نيازهاي روز بازار کار، همگام سازي آموزش ها با صنعت و همچنين کاهش ضريب بيکار ماندن فارغ التحصيلان دانشگاهي شود.

متاسفانه در دهه هاي گذشته عملکرد جزيره اي دانشگاه ها و فاصله گرفتن از پرداختن به اين مسئله که لزوما بايد آموزش هايي ارائه شود که کشور به آنها نياز دارد، باعث شده تا افرادي از دانشگاه ها فارغ التحصيل شوند که متاسفانه براي آموخته هاي آنها بازار کاري وجود ندارد.

عبدالرضا رحماني فضلي، وزير کشور اظهارات تازه اي را درباره بيکاري فارغ التحصيلان دانشگاهي مطرح کرده است. وزير کشور اعلام کرده است: در حال حاضر، نرخ بيکاري فارغ التحصيلان دانشگاه ها به ?? درصد رسيده است.

وزير کشور با اشاره به نرخ بيکاري عمومي ?? تا ?? درصدي خاطرنشان کرده است: اين نرخ ها از آثار عدم توجه به مناطق و مشارکت هاي مردمي است.

رحماني فضلي به اين مطلب نيز اشاره کرده که بيکاري در کنار حاشيه نشيني و بحران آب؛ ? عامل تنش زا در کشور محسوب مي شوند.

رئيس جمهور: کشور از بيکاري رنج مي برد


در روزهاي اخير نيز رئيس جمهور در اظهاراتي درباره وضعيت بيکاري در کشور گفته است: امروز جامعه ما از معضل بزرگي به نام بيکاري رنج مي‌برد.

روحاني ادامه داده است: آمار بيکاري در کشور تکان‌ دهنده است و از سال ?? تا ?? يک اشتغال خالص نداريم. اشتغال داشته‌ ايم و به همان نسبت عده‌اي بيکار شده‌ اند و آمار به ما مي‌ گويد که در مجموع اشتغال صفر بوده است.

رئيس جمهور خاطرنشان کرده است: اشتغال صفر يعني فاجعه بزرگ براي کشور، بيکاري بزرگترين معضل جامعه امروز ما مثل خشکسالي، کم‌ آبي و معضل محيط زيست است و ما هيچ راهي جز اولويت‌ بندي معضلات و مشکلات و اولويت‌ بندي راه‌ حل‌ ها نداريم.

علي ربيعي وزير کار و علي طيب نيا وزير اقتصاد نيز پيش از اين نسبت به موج ?.? ميليون نفري فارغ التحصيلان دانشگاهي و ورود آنها به بازار کار در آينده نزديک هشدار داده و خواستار اقدامات فوري براي اشتغال متقاضيان کار شده بودند.

مرجع : خبرگزاري مهر

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html