پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118506
نظر مراجع درباره استفاده از "روغن پالم" در شير
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1990

زماني که صحبت از استفاده از روغن گياهي پالم در صنايع لبني ايران پيش آمد ، اين سوال براي بسياري از مدرم پيش آمده بود که چطور کساني که بيماري هاي خاص داشته و يا از رژيم‌هاي غذايي خاصي پيروي مي کنند ، ميتوانند با کمال اطمينان از محتويات محصولات غذايي باخبر شوند ؟

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، اينطور که در ماجراي صنعت لبنيات کشور فاش شد ، به غير از شير از بسياري مواد ديگر نيز در اين محصولات استفاده مي شود که مطمئنا بر روي بسته بندي اين محصولات نامي از آنها آورده نمي شود . کسي تا به حال نام روغن پالم را نشنيده بود و آنچنان که سايتهاي تحليلي بين المللي نيز بيان کرده اند، ساليان سال است که نه تنها در صنعت لبنيات بلکه در ساير صنايع نيز استفاده اي از روغن مضر پالم نمي شود. روغن پالم براي بسياري از صنعتگران اروپايي و آمريکايي به معناي ماده ي از بين برنده محيط زيست و همچنين روغني ارزان با مضرات فراوان است . با اين حال مصرف کننده ايراني از اين مسئله اطلاعي ندارد .

اين ماجرا تنها رد صنعت لبنيات کشور نيست و در بسياري صنايع ديگر نظير صنعت سوسيس و کالباس ويا فرآوورده هاي گوشتي نيز مردم نمي توانند به درستي متوجه شوند که محتويات اين محصولات غذايي دقيقا از چه موادي است .

با شيوع بيماريهاي قلبي و عروقي و همچنين ديابت در کشور ، و بالا رفتن تعداد کساني که از رژيم هاي خاص غذايي پيروي مي کنند ، آگاهي داشتن از محتويات محصولات غذايي بسيار مهم است.

از اينرو افکار نيوز در پرسشي از مراجع عظام تقليد اين مسئله را مطرح کرده است که با توجه به اينکه برخي کارخانه ها بر روي جلد محصولات خود ? مواد تشکيل دهنده آن کالا را نمي نويسند ? آيا اين مسئله غش در معامله نيست ؟ به طور مثال در مورد شيرهايي که گفته مي شد از روغن خوراکي مضر استفاده مي کنند . اگر مي دانستيم که چنين ماده اي در آن به کار رفته استفاده نمي کرديم . آيا اطلاع رساني نکردن در اين باره غش در معامله به حساب مي آيد؟

مراجع عظام آيت الله نوري همداني ، هاشمي شاهرودي و مکارم شيرازي در پاسخ به اين پرسش بر اين مسئله که اين اقدام « غش در معامله» به حساب مي آيد تاکيد کرده اند .

آيت الله نوري همداني : در فرض سوال، غش و تدليس محسوب مي شود.

آيت الله هاشمي شاهرودي : آري غش مي باشد .

آيت الله مکارم شيرازي : چنانچه ماده ديگري به آن افزوده کنند وبه عنوان شير به مشتري بفروشند غش محسوب مي شود.

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html