پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 116128
متن توافقنامه هسته‌اي ايران و ?+?
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1004

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، خبرگزاري فارس متن و ترجمه اين توافقنامه را در سايت خود منتشر کرده است:
هدف اين مذاکرات رسيدن به راه‌حلي جامع و بلندمدت است که اطمينان حاصل کند برنامه هسته‌اي ايران کاملا صلح‌آميز است. ايران بار ديگر تاکيد مي‌کند که تحت هيچ شرايطي ايران به دنبال توليد هيچ گونه تسليحات هسته‌اي نيست. اين راه‌حل جامع، اين اقدامات اوليه را به تدريج گسترش مي‌دهد و براي مدتي که مورد توافق قرار گيرد، به گام نهايي و حل نگراني‌ها منجر خواهد شد. اين راه‌حل جامع شامل برنامه غني‌سازي تعريف شده با محدوديت‌هاي عملي و تدابير شفاف براي اطمينان حاصل کردن از ماهيت صلح‌آميز برنامه خواهد بود. اين راه‌حل جامع شامل پروسه دوجانبه و گام به گام خواهد بود و به رفع کامل تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل و نيز تحريم‌هاي چندجانبه و ملي مربوط به برنامه هسته‌اي ايران منجر خواهد شد.

گام‌هاي بيشتري بين اقدامات اوليه و گام نهايي خواهد بود از جمله مد نظر قرار دادن قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل، با نگاه به اينکه بررسي و ملاحظات شوراي امنيت از اين موضوع را به نتيجه‌اي خشنودکننده منتهي کند. 3+3 و ايران مسئول نتيجه‌گيري و اجراي اقدامات دوجانبه در کوتاه مدت و نيز رسيدن به راه‌حل جامع با حسن نيت‌ هستند. کميته مشترک 3+3 و ايران تشکيل خواهد شد تا بر اجراي اقداماتي که بايد در کوتاه مدت انجام شود، نظارت کند و مسائلي را که احتمالا مطرح مي‌شود، مورد بررسي قرار دهد و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مسئول راستي‌آزمايي اقدامات مربوط به مسئله هسته‌اي خواهد بود. اين کميته مشترک با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي فعاليت خواهد کرد تا حل مسائل مورد نگراني گذشته و کنوني را تسهيل سازد.

عناصر گام اوليه

زمان گام اوليه محدود خواهد بود با طول مدت 6 ماه و با توافق دوجانبه قابل تمديد خواهد بود که در طول اين دوران همه طرف‌ها تلاش خواهند کرد تا فضاي سازنده براي انجام مذاکراتِ با حسن نيت را حفظ کنند. 

ايران اقدامات داوطلبانه زير را بر عهده خواهد گرفت:

- از اورانيوم غني‌شده موجود با غلظت 20 درصد، نيمي به عنوان موجودي اکسيد 20 درصد براي توليد سوخت راکتور تحقيقاتي تهران نگه داشته شود. باقي‌مانده هگزافلوريداورانيوم تا بيش از 5 درصد غني نشود. خط بازفرآوري وجود نخواهد داشت.

- ايران اعلام مي‌کند در طول 6 ماه اورانيوم را بيش از 5 درصد غني‌سازي نکند.

- ايران اعلام مي‌کند هيچ پيشرفت بيشتري در فعاليت‌هاي خود در تاسيسات غني‌سازي نطنز، فردو يا راکتور اراک؛ سايتي که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي آن را IR-40 ناميده است، حاصل نکند.

- در ابتدا زماني که خط تبديل هگزافلوريد اورانيومي که تا 5 درصد غني‌سازي شده، به دي‌اکسيد اورانيوم آماده شد، ايران تصميم گرفته است طي 6 ماه، آن را به اکسيد هگزافلوريداورانيوم تبديل کند که اخيرا تا 5 درصد غني‌سازي شده است، يعني همانطور که در برنامه عملي تاسيسات فرآوري که به آژانس انرژي اتمي ارائه شد، آمده است.

در حال تکميل شدن است.

لازم به ذکر است ترجمه رسمي اين توافقنامه بزودي در همين خبر منتشر خواهد شد.

انتهاي پيام/ص

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html