افکار- شهرام ميرآخورلو گفت: مطابق با بندي از مصوبه جديد دولت، خودروسازان مجازند که قيمتهاي خود را بر مبناي قيمت ارز مبادلهاي محاسبه کرده و نيز قيمت خود را به نرخ تجاري خودرو يعني حدفاصل قيمتهاي آزاد و قيمتهاي محاسباتي تعيين کنند.
عضو کميته خودرو افزود: در اين ميان، بازار نميتواند با قيمت بازي کند، چراکه روح اين مصوبه اين است که فضاي دلالي را از بين ببرد،ضمن اينکه اگر در عمل، خودروساز توليد خود را به ميزان نياز بازار برساند که البته اين موضوع به عنوان يکي از شروط تعهداتي است که بايد به سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان اعلام کنند که چقدر افزايش توليد خواهد داشت و برنامه توليد خود را به سازمان اعلام کند، به طور قطع قيمتها کاهش خواهد يافت.
وي در خصوص دلايل گرانيهاي اخير خودرو در بازار تصريح کرد: خودروساز از زاويه اينکه بر روي توليدات خود زيان ميداد، عرضه را کم کرده بود که خود اين عامل باعث ميشد که عرضه مستمر داشته باشد و قيمت نيز بر اساس حاشيه بازار تعيين شود، ضمن اينکه عملا واسطه و دلالان، تا به حال در قيمت برخي از خودروها جولان ميدادند.
به گفته ميرآخورلو، هم اکنون قيمت رسمي خودرو وجود ندارد و قيمتها به نرخهاي تجاري که خودروسازان اعلام کرده و سازمان حمايت مصرفکنندگان و توليدکنندگان تعيين کرده است، در بازار اعمال ميشود.
وي اظهار داشت: در گام اول اين مصوبه، تلاش شده تا فضاي دلالي ايجاد شده را از ميان برداريم به اين معنا که اجازه ندهيم شرکت ضرر کند؛ در اين صورت خودروساز نيز عرضه را افزايش خواهد داد؛ اين در شرايطي است که فشارهاي اقتصادي و تحريم سبب شده بود تا خودروسازان قطعات را به موقع تامين نکنند و از سوي ديگر، به دليل محاسبه نرخها از سوي دولت، توليد براي خودروساز صرفه اقتصادي نداشته باشد.
ميراخورلو گفت: هم اکنون که قيمتها به نرخ محاسباتي تعيين ميشود، خودروسازان شيفت کاري خود را افزايش خواهند داد و دست دلالان نيز از بازار کوتاه ميشود، ضمن اينکه بساط حوالههاي ??? و ??? تايي خودرو و نيز رانتهاي فروش حوالههاي ??? هزار توماني نيز از ميان برداشته خواهد شد.
به اعتقاد وي، اگر قرار بود که مجدد، افزايش قيمت خودرو به صورت پلکاني و با افزايش ?? تا ?? درصدي باشد، در بازار به واسطه عدم استمرار عرضه، بايد به دنبال قيمت در بازار ميدويديم؛ به همين دليل بود که دولت ورود يافت.
عضو کميته خودرو در پاسخ به اين سوال که چه تضميني وجود دارد که عرضه خودروسازان در بازار به ميزان کافي صورت گيرد، خاطرنشان کرد: يکي از شروط تعهدات ارايه برنامه يکساله توليد است که در اين برنامه وضعيت توليد مشخص باشد، سازمان حمايت مصرفکنندگان و توليدکنندگان نيز قرار است که بازار را پايش و تخلفات را شناسايي کند.
وي اظهار داشت: به طور قطع، راز موفقيت اين مصوبه استمرار عرضه است؛ به اين معنا که اگر عرضه به موقع خودرو صورت نگيرد، شرايط را به مراتب بدتر خواهيم داشت؛ خودروسازان تضمين دادهاند که بازار را تضمين کنند.
ميرآخورلو گفت: به طور قطع اگر افرادي به عنوان سرمايه گذاري وارد بازار خريد خودرو شوند، به طور قطع ضرر خواهند کرد.