به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از فارس: مصوبه اخير دولت در حالي صادر شده که علاوه بر سردرگمي خريداران و بازار، باعث انتقاد خودروسازاني که تاکنون بر لزوم افزايش قيمت خودرو تأکيد داشتند، شده است. در اين ميان بيشترين ضرر نصيب خريداراني ميشود که براي پيش خريد خودرو در ماههاي گذشته اقدام کرده و هيچگاه فکر نميکردند زمان تحويل خودرو، قيمت نمايندگي دو برابر قيمت قبل شود و حتي از نرخ بازار آزاد در زمان ثبتنام هم بالاتر رود.
حسيني، يکي از خريداران متضرر محصولات مديران خودرو در اين مورد به فارس ميگويد: ابتداي ديماه براي خريد ام وي ام X33 اقدام کردم ، در آن زمان قيمت مصوب اين خودرو 30 ميليون تومان بود و قرار شد خودرو را در مدت 2.5 ماه به من تحويل دهند.
وي با بيان اينکه در قرارداد خريد، جملهاي با مضمون «محاسبه قيمت خودرو با نرخ روز» ذکر شده بود، ادامه ميدهد: در آن زمان، قيمت مصوب ام وي ام ايکس33 حدود 30 ميليون تومان و قيمت همين خودرو در بازار آزاد 45 ميليون تومان بود.
وي ميگويد: اخيرا سازمان حمايت قيمت مصوب X33 را 63 ميليون تومان تصويب کرده که دو برابر نرخ مصوب قبلي است، اين در حالي است که من هيچوقت فکر نميکردم قيمت اين خودرو دو برابر شود.
اين خريدار تصريح ميکند: اگر به جاي خريد خودرو از نمايندگي، آن را همان زمان از بازار آزاد ميخريدم و يا پولش را براي دلار صرف ميکردم، امروز برايم صرفه داشت.
وي ميگويد: شرکت مديران خودرو نيز در صورت انصراف از تحويل خودرو، به من سود 7 درصدي را بابت پولم پرداخت ميکند که باز هم به ضررم است.
* ميانگين قيمت ايکس33، 49 ميليون ميشود، نه 63 ميليون!
اين خريدار با اشاره به مصوبه اخير قيمت گذاري خودرو و ابلاغ آن از سوي دولت، ميگويد: در اين مصوبه عنوان شده که قيمت جديد خودروها بين نرخ محاسباتي و قيمت بازار آزاد تعيين شود، اين در حالي است که با در نظر گرفتن نرخ 68 ميليون توماني امويام X33 در بازار و قيمت مصوب قبلي 30 ميليون توماني آن، معدل قيمت حدود 49 ميليون تومان ميشود، نه 63 ميليون تومان.
اين خريدار ادامه ميدهد: درست است که در قرار داد فروش خودرو، تحويل آن با قيمت روز مورد اشاره قرار گرفته اما در آن زمان، بحث احتمال تغيير قيمت عادي خودرو مطرح بود، نه اينکه مبناي قيمت گذاري تغيير کند.
وي از مسئولان شرکت مديران خودرو خواست تا خودروهاي پيش فروش شده را حداقل با همان قيمت بازار آزاد در زمان ثبت نام به مشتريان تحويل دهند.
به گفته وي، اين اقدام دولت باعث شد تا ديگر به خريد از توليدکنندگان اعتمادي نداشته باشم، زيرا اعتماد به بازار آزاد بيشتر است.
* 3 ماه بعد از دريافت پول ميگويند خودرو نداريم
ملک پاسار يکي ديگر از خريداران متضرر محصولات مديران خودرو نيز به خبرنگار فارس ميگويد: اواخر مرداد امسال براي خريد يک دستگاه امويام 315 به قيمت 18 ميليون تومان اقدام کردم که قرار بود اين خودرو اواسط آبانماه به من تحويل داده شود.
وي با بيان اينکه هنوز خودرويي به من تحويل داده نشده است، ادامه ميدهد: براي خريد اين خودرو با شرکت "پيشگامان تشريفات خودرو ايرانيان" قرارداد بستم که ظاهراً يک شرکت ليزينگي براي فروش خودرو است.
اين خريدار ميگويد: پس از گذشت زمان مقرر تحويل خودرو، و وقتي ديدم از طرف شرکت با من تماسي نگرفتند با شرکت تماس گرفتم و دليل تأخير را از آنها پرسيدم.
وي توضيح ميدهد: مسئولان اين شرکت عنوان کردند که به دليل تحريم ها، امکان واردات قطعات خودرو وجود ندارد و فعلاً نميتوانيم خودرو شما را تحويل دهيم، اگر ميخواهيد بياييد و پولتان را با سود يک ميليون و 300 هزار توماني دريافت کنيد.
اين خريدار متضرر با بيان اينکه از شرکت فروشنده به بخش شکايات شرکت مديران خودرو شکايت کرده است، ميگويد: دفتر مرکزي مديران خودرو به من اعلام کرد که "قراردادي با نام شما در سيستم نداريم" و ظاهراً قرارداد ما براي خريد ام وي ام به صورت مستقيم با شرکت پيشگامان منعقد شده است.
* با 18 ميليون حتي پرايد هم نميدهند
پاسار با بيان اينکه در تابستان مي توانستم با 18 ميليون تومان يک خودروي مناسب خريداري کنم، ادامه ميدهد: در حال حاضر با اين پول حتي پرايد هم نميتوانم بخرم.
وي ميگويد: مسئولان شرکت پيشگامان عنوان کردند که رئيس ما آنقدر آشنا دارد که دستتان به جايي نميرسد، اگر ميخواهيد قراردادتان را فسخ کنيد.
وي با بيان اينکه از شرکت پيشگامان به وزارت صنعت و دادگستري هم شکايت کردهام، ميگويد: مسئولان شرکت پيشگامان ميگويند برخي مديران سايپا، ايرانخودرو و مديران خودرو، خودروهايي را از شرکت توليدکننده خارج کرده و به شرکت پيشگامان تحويل ميدهند تا در بازار عرضه کنند، اما با ملتهب شدن بازار خودرو فعلاً تحويل خودرو از سوي شرکتهاي توليدي کم شده و تحويل مگان و ام وي ام 315 نيز متوقف شده است.
* پول ايربگي که روي خودرو نصب نشده را گرفتند و پس نمي دهند
اجحاف حق خريداران فقط محدود به تأخير در تحويل خودرو نميشود بلکه تأخير در بازگرداندن پول خريداران نيز از جمله مشکلات مشتريان بازار خودرو است.
سيما آسماني، خريدار محصول سايپا 111 از نمايندگي سايپا در تبريز در مورد دليل نارضايتي خود از اين شرکت خودروساز به فارس ميگويد: اواخر مهر امسال براي خريد خودرو از سايپا ثبت نام کردم و قرار بود خودروي با ايربگ به من تحويل داده شود اما در زمان تحويل، خودرويي بدون ايربگ به من تحويل دادند و گفتند که 300 هزار تومان اضافه پرداختي که بابت ايربگ داشتهام، طي يک هفته به من برگردانده ميشود.
وي با بيان اينکه با گذشت 3 ماه از تحويل خودرو، هنوز پول ايربگ به من داده نشده است، ادامه ميدهد: علاوه بر اين، بايد حدود 200 هزار تومان نيز بابت تأخير در تحويل خودرو به من پرداخت ميشد که اين مبلغ نيز تاکنون پرداخت نشده است.
* سکوت و پاسکاري مسئولان در مقابل اعتراض خريداران
شکايت خريداران متضرر هر روز در حالي افزايش مييابد که مسئولان وزارت صنعت و سازمان حمايت پاسخگويي به اين مشکلات را به گردن يکديگر مياندازند.
کيومرث فروتني، مديرکل ماشينسازي و نيرو محرکه وزارت صنعت در پاسخ به اين سؤال فارس که با وجود التهاب بازار خودرو، آيا تاکنون قيمت جديدي براي خودروها مصوب شده است؟ ميگويد: اطلاعرساني در اين مورد برعهده سازمان حمايت است و اين سازمان مسئول اطلاعرساني شده است.
وي ميگويد: قبلاً که معاون وزير صنعت، دبير کميته قيمتگذاري خودرو بود اطلاعرساني از طريق وزارت صنعت انجام ميشد ولي در حال حاضر سازمان حمايت مسئول اين موضوع است و نبايد تداخل وظايف صورت گيرد.
* وزير گفته صحبت نکنيد
اين در حالي است که شهرام ميرآخورلو، معاون سازمان حمايت و عضو کارگروه حمايت از توليد در اين مورد به فارس ميگويد: اطلاعرساني در خصوص قيمتگذاري خودروها برعهده وزارت صنعت است.
وي هر نوع اظهار نظر را بر عهده صالحي نيا، معاون صنايع وزير صنعت مياندازد و ميگويد: طبق دستور وزير صنعت فقط صالحي نيا ميتواند در مورد خريد خودرو، مصوبه قيمت گذاري، ضوابط فروش و پيش فروش خودرو اظهار نظر کند و من اجازه صحبت کردن در اين مورد ندارم.
وي در واکنش به اين موضوع که رسيدگي به شکايت خريداران وظيفه سازمان حمايت است، نيز ميگويد: فقط صالحي نيا حق اظهار نظر دارد.
وي هر نوع مصاحبه را منوط به اجازه مدير روابط عمومي سازمان حمايت دانسته و در پاسخ به اين سوال که آيا مدير روابط عمومي سازمان حمايت براي شما تعيين تکليف ميکند و اگر ايشان اجازه دهد شما بايد پاسخگوي خريداران باشيد؟ ميگويد: بله، حتماً چنين قراري گذاشته شده است.
وي به خبرنگار فارس مي گويد: شما نگران حق مردم هستيد يا بخش خبري خودتان؟ خبرنگار فارس گفت ما نگران حق مردم هستيم و رسالت خبري ما نيز اين است که اين موضوع را پيگيري کنيم. ميرآخورلو مي گويد: از نظر من، خبرنگاران ميخواهند بحث را جنجالي کنند.
وي در واکنش به گفته خبرنگار فارس که خريداران متضرر هر روز با دفتر خبرگزاري تماس ميگيرند و ما وظيفه پيگيري موضوع را داريم، ميگويد: اين خريداران با من هم تماس ميگيرند و ما کارشان را پيگيري ميکنيم.
خبرنگار فارس گفت: چرا از طريق رسانههاي خبري براي پاسخگويي به تمام خريداران اطلاع رساني نميکنيد؟ که وي اين موضوع را به عهده رئيس سازمان حمايت گذاشت. اين در حالي است که رئيس سازمان حمايت نيز پاسخگوي تماس خبرنگار فارس نيست و علاوه بر اين، مدير روابط عمومي سازمان حمايت هم در تماس خبرنگار فارس وعده داد که پاسخ اين سازمان را به صورت مکتوب به فارس ارائه کند ولي تاکنون اين وعده نيز محقق نشده است.
بلاتکليفي خريداران در بازار نابسامان خودرو در حالي ادامه دارد که هيچ نهاد مشخصي وظيفه رسيدگي به شکايات متضرران بازار خودرو را بر عهده نميگيرد و حتي دستگاههاي مسئول به ويژه سازمان حمايت و وزارت صنعت از پاسخگويي به مشکل خريداران شانه خالي ميکنند.
اين در شرايطي است که پس از تصويب دستورالعمل جديد قيمتگذاري خودرو محسن صالحي نيا معاون وزير صنعت با حضور در برنامههاي متعدد تلويزيوني به تشريح دستورالعمل و دفاع از آن پرداخت، اما با شدت گرفتن انتقادات و نارضايتي مردم هيچ يک از مسئولان از جمله سازمان حمايت که ناظر اصلي اجراي مصوبه است از ارائه هر گونه پاسخي به انتقادات و نگرانيهاي مردم خودداري ميکنند.