به گزارش پايگاه خبري پيرغار به نقل از «فردا»: مهندس وحيد نوروزي مدير عامل سابق مرکز معاينه فني خودروها و معاون اجرايي سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران درنامه اي به آيت الله آملي لاريجاني دلايل ريشه اي رخ دادن فاجعه جان باختن دانش آموزان بروجني را شرح داده و پيشنهاداتي را براي جلوگيري از حوادث مشابه ارائه داده است . با توجه به مباحث مهم مطرح شده در اين نامه متن کامل آن از نظراتان مي گذرد.
بسمه تعالي
حضرت آيت الله العظمي لاريجاني
رييس محترم قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران
سلام عليکم
احتراما همان گونه که حتما به استحضار جناب عالي رسانيده شده، تنها در ?? ساعت گذشته پنج اتوبوس در جادههاي کشور واژگون شده و يا با يکديگر برخورد کردهاند که بر اثر آن سي نفر از هموطنان عزيزمان کشته و ?? نفر زخمي شدهاند. در رسانهها نيز خوانديم که حضرت عالي طي دستور ويژهاي به رئيس محترم دادگستري استان خوزستان، ايشان را مأمور رسيدگي فوري به حادثه واژگوني اتوبوس دانش آموزان بروجني نموده ايد. ضمن تقدير و تشکر از حساسيت بموقع آن مقام محترم، وظيفه خود ميدانم به عنوان يک شهروندي که حدود يازده سال از عمر خويش را به نحوي در مراکر معاينه فني خودروهاي تهران سپري نموده است، چند نکته را به محضر مقام عالي قاضيالقضات کشورمان برسانم:
حتما ملاحظه فرموده ايد که دليل عمده اين قبيل تصادفات و قتلعامها، معمولا مواردي از قبيل سرعت غيرمجاز راننده، لغزندگي جاده، خواب آلودگي و عدم کنترل راننده اعلام ميگردد و پس از چند روزي عادي شده و همه چيز به فراموشي سپرده ميشود. متأسفانه نقش خودرو و شرايط فني آن هيچ گاه به درستي و با دقت مورد کنکاش قرار نميگيرد و به دليل عدم تسلط کارشناسان محترم مرتبط با تشخيص علل تصادفات با نکان فني و ايمني خودرو، همواره دو عامل انسان و راه، بالاترين سهم را در ايجاد تصادفات در گزارشهاي کارشناسي به خود اختصاص ميدهند و دقيقا به همين دليل، هيچ گاه عامل خودرو به درستي مورد نظر قرار نميگيرد.
متأسفانه، هيچ کدام از خودروهاي سنگين حمل مسافر قبل از حرکت در پايانههاي کشور مورد بازبيني فني قرار نميگيرند و در خوشبينانهترين حالت، داشتن برچسب معاينه فني با اعتبار شش ماهه، فارغ از آنکه در چه شرايطي صادر گرديده، ملاک عمل براي سالم بودن خودرو قرار ميگيرد.
اينجانب اعتقاد راسخ دارم تمام اتوبوسهايي که در پايانههاي کشور، وظيفه حمل مسافر را به عهده دارند، بايستي الزاما قبل از هر حرکت به سمت شهري ديگر، توسط خطوط مکانيزه معاينه فني مورد آزمون سلامت فني قرار گرفته و سپس مجوز مسافرگيري براي آن صادر گردد.
قاعدتا جان مسافريني که سوار بر اتوبوس هستند با جان مسافريني که سوار بر هواپيما هستند، هيچ گونه تفاوتي ندارد. چگونه است که کوچکترين ايراد فني مانع از حرکت هواپيما ميشود اما جان دهها نفر از شهروندان در يک اتوبوس ناديده گرفته شده و با تشخيص راننده اتوبوس و يا شاگرد راننده مبني بر سالم بودن اتوبوس، سفري چند ساعته و بعضا شبانه روزي آغاز ميگردد و در بسياري از اوقات به محض رسيدن به مقصد، مجددا مسافرگيري شده و سفري ديگر با همان وضعيت با تعدادي انسان بيگناه ديگر شروع ميشود؟
اينها بخشي از دغدغههاي موجود است که به اختصار به عرض رسانيده شد تا انشا الله با دستور مساعد جنابعالي به مسئولين ذيربط و بالاخص دادستان محترم به عنوان مدعي العموم ميتواند شروع اقداماتي بسيار بزرگ براي افزايش ايمني تردد و کاهش مرگ و ميرهاي اين گونه در جادههاي کشور باشد.
پاسخگو بودن تمام آنهايي که موجب شدند، معاينه فني خودروها بالاخص در بخش خودروهاي سنگين و با تأکيد بر خودروهاي اتوبوس در پايانههاي حمل مسافر به بيراهه رفته و عملا از نقش اصلي خود خارج شوند، اقدامي بسيار مثبت ارزيابي ميگردد.
افزايش سن ضروري بودن معاينه فني خودروها از دو سال به پنج سال که متأسفانه در سکوت متوليان امر به تصويب مجلس محترم شوراي اسلامي نيز رسيد، يکي ديگر از مواردي است که عملا موجب گرديده معاينه فني خودروها به هيچ عنوان جدي گرفته نشود و اگر نقش ايمني خودرو را در اين قبيل تصادفات منصفانه و کارشناسانه مورد لحاظ قرار دهيم، آن وقت مشخص خواهد شد که اصلاح آني اين بند از قانون اخذ جرايم راهنمايي و رانندگي در مجلس محترم تا چه حد ميتواند در کاهش ميزان تصادفات و کشتههاي ناشي از آن موثر باشد.
در خاتمه پيشنهاد ميگردد در صورت صلاحديد، امر به ابلاغ فرماييد تا نشستي فوري با محوريت قوه محترم قضائيه با حضور کارشناسان مرتبط با معاينه فني خودروها در شهرداريهاي کشور، وزارت محترم راه، مجلس شوراي اسلامي، پليس راهنمايي و رانندگي، خودروسازان و وارد کنندگان خودرو، اساتيد دانشگاه بالاخص از دانشکدههاي مکانيک و ساير افراد به تشخيص آن مقام محترم تشکيل گردد تا در خصوص موارد ذيل بحث و بررسي نموده و نتايج امر جهت هر گونه اقدام لازم به حضور جناب عالي تقديم گردد:
?ـ الزامي بودن معاينه فني براي تمام خودروهاي با عمر دو سال به بالا و تعيين ضوابط و شرايط تحقق مطلوب آن در کشور
?ـ بررسي شرايط مطلوب مراکز معاينه فني خودروهاي سنگين و سبک در کشور و پيشنهاد راهکارهاي قانوني براي نظارت دقيق
?ـ الزامي بودن احداث خطوط مکانيزه معاينه فني خودروهاي سنگين در تمام پايانههاي کشور و الزام هر بار تست فني مکانيزه قبل از مسافرگيري
فرصت را براي تقدير و تشکر از مقام محترم عالي قوه قضائيه کشور عزيزمان به جهت توجه به نکات مذکور مغتنم ميشمارم.