به گزارش پايگاه خبري پيرغار به نقل ازسرويس اقتصادي «فردا»؛ با گشت و گذاري هر چند کوتاه در بازار خودرو، آنچه که بيش از همه نظر خريداران را به خود جلب مي کند، تفاوت قيمت هاي کارخانه و بازار است، تفاوتي که حتي در برخي خودروها به بيش از 60 ميليون تومان هم مي رسد. «دلالان» نام آشناي اين روزهاي برخي بازارهاي کشور هستند، از دلالي در مواد خوراکي و پوشاک گرفته تا بازار ارز و سکه و نهايتا خودرو. اما چگونه است که با وجود نبود خودرويي در نمايندگي هاي فروش، آن خودرو با 58 درصد افزايش قيمت نسبت به قيمت کارخانه، در بازار به وفور يافت و به متقاضيان فروخته مي شود؟ پيشتر عبدالله بابايي معاون فروش ايران خودرو در يک برنامه زنده تلويزيوني به صراحت از نقش دلال ها در بازار آزاد خبر داد و گفت که علت کاهش توليد محصولا عدم اعطاي تسهيلات بانکي به خودروسازان است. محسن صالحينيا معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز در اينباره توضيح مي دهد: در خودروهايي كه توليد آنها به خودكفايي رسيده و درصد داخلي سازي آنها بالاست تفاوت قيمت كارخانه و بازار خودروها در حد سه تا چهار درصد است. خودروهايي كه تفاوت قيمت بيشتري وجود دارد وابستگي ارزي آنها به خارج از كشور بيشتر است. نگاهي به جدول تفاوت قيمت خودروها در کارخانه هاي ايران خودرو، سايپا، تويوتا، کيا، مزدا و هيوندايي افزايش قيمت بيش از 50 درصدي محصولات از درب کارخانه تا بازار آزاد را نشان مي دهد.