پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 116627
قطار بحران سوريه در ايستگاه ژنو2/سرنوشت نامعلوم نشستي که هنوز برگزار نشده
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1081

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مذاکرات ژنو دو براي بررسي و حل بحران سوريه 22 ژانويه در شهر Montreux سوييس برگزار خواهد شد.

همه موافق راه حل سياسي براي جنگ داخلي سوريه اند اما هنوز کسي نتوانسته اختلاف ها را پايان دهد، لزوم حضور موثر ايران در مذاکرات ژنو بر همگان روشن است که مي تواند در حل مشکلات منطقه اي به خصوص بحران هاي موجود در سوريه راه گشا باشد اما کشور هاي غربي و اروپايي با ايجاد پيش شرطهاي براي حضور ايران دراين کنفرانس سنگ اندازي هايي را مي کردند.

مقامات آمريکايي در ادامه سنگ اندازي ها براي جلوگيري در حضور ايران در مذاکرات ژنو براي حل بحران سوريه گفته بودند: ايران در کنفرانس "ژنو 2 " حضور نخواهد داشت، چون مواضعش عوض نشده و همچنين تا زماني که « تغيير قابل توجهي» در مواضع ايران در قبال بحران سوريه پيدا نشود، ايران «نه بصورت رسمي در گفتگوهاي صلح شرکت مي کند و نه در حاشيه اين گفتگوها حضور غير رسمي خواهد داشت."

ايران نيز پيش تر اعلام کرده بود براي حل بحران سوريه آمادگي دارد ولي هيچ پش شرطي را از طرف غربي قبول نمي کند.

ظريف: ايران بدون پيش شرط در کنفرانس ژنو شرکت مي کند 

ظريف وزير امور خارجه کشورمان پيش تر اعلام کرده بود: ايران در صورتي‌که بدون پيش‌شرط در کنفرانس ژنو ? دعوت شود در آن شرکت مي‌کند.

وي نيز گفته بود:ايران هرگونه پيش شرط براي حضور در کنفرانس ژنو ? را رد مي‌کند.

 

پوتين: حضور ايران در ژنو 2 براي روسيه خوشايند است

رئيس جمهور روسيه در ديدار با وزير خارجه کشورمان گفت: حضور ايران در ژنو 2 براي ما خوشايند است و ايران کشوري غيرقابل جايگزين براي حل و فصل مسائل منطقه است. 
دکتر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان در دومين سفر منطقه‌اي خود، با ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه در کاخ کرملين ديدار کرد. 

لاوروف: بايد ايران و عربستان در مذاکرات ژنو دو شرکت کنند

سرگي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه پس از ديدار با جان کري همتاي آمريکايي خود در پاريس گفت: اميدواريم بان‌ کي‌مون، دبيرکل سازمان ملل دعوت‌نامه‌ها را براي کساني که مي‌تواند براي بهبود وضعيت سوريه کمک کنند، بفرستد.

جک استراو: حضور ايران در ژنو 2 تنها راه‌حل بحران سوريه

رئيس گروه دوستي پارلماني ايران-انگليس در پارلمان انگلستان ،گفت: اعتقاد راسخ ما اين است که تنها راه حل بحران در سوريه اين است که جمهوري اسلامي ايران در ژنو 2 شرکت کند.

ايران به کنفرانس ژنو دو دعوت شد

بالاخره طرف هاي غربي به اين نتيجه رسيدند که حضور ايران در کنفرانس ژنو دو در راستاي حل مشکلات و بحران سوريه تاثير بسزايي دارد و امروز يکشنبه ايران را به  کنفرانس ژنو دو دعوت کردند.

بان کي مون دبير کل سازمان ملل متحد اعلام کرد از ايران براي شرکت در کنفرانس ژنو دو براي حل بحران سوريه دعوت کرده و ايران در اين کنفرانس شرکت خواهد کرد.

بازتاب دعوت بان کي مون از ايران براي حضور در کنفرانس ژنو 2

خبرگزاري هاي رويتر، فرانس پرس، آسوشيتدپرس و شبکه هاي خبري بي بي سي، فرانس 24 و الجزيره از جمله رسانه هاي بودند که دعوت ايران را به کنفرانس ژنو 2 بسرعت بازتاب دادند.

اما رسانه‌هاي ضد ايران در همين رابطه خط تبليغاتي را شروع کرده اند و مدعي شده‌اند که ايران ژنو1 را پذيرفته اما خواسته که اين موضوع علني نشود.

به هر صورت در حال حاضر اين مسئله مطرح است که در صورت صحت ادعاي غربي ها مبني بر پذيرش ژنو 1 از سوي ايران شايد اگر ايران به کنفرانس ژنو 2 دعوت نمي‌شد بهتر بود.

شرط حضور معارضين سوري براي حضور در ژنو2

در همين رابطه سايت روزنامه سعودي "الحياة" در خبري کوتاه، بدون ذکر منبع نوشت: "اگر دعوت ايران براي حضور در ژنو تا ساعت 19 امروز به وقت گرينويچ پس گرفته نشود، از حضور در اين نشست خودداري مي کند".

البته اين شيوه نقل خبر بار ديگر نشان مي دهد که رسانه هاي وابسته به کشورهاي عربي خليج فارس، از جمله روزنامه سعودي الحياة، خود را "تريبون" رسمي معارضين سوري مي دانند که براي نقل اخبار آنها نيازي به ذکر منبع نمي بينند.

آقامحمدي: ايران هيچ‌پيش شرطي را براي حضور در ژنو 2 نمي‌پذيرد/ادعاي غربي ها کذب است

در همين رابطه ابراهيم آقا محمدي عضو کميسيون سياست خارجي مجلس در گفت و گو با خبرنگار سياسي شبکه اطلاع رساني دانا در خصوص برخي ادعاها مبني بر اين‌که ايران بيانيه ژنو 1 را به عنوان اساس ژنو 2 پذيرفته است، اظهار داشت:  اين حرکت طرف غربي نشان دهنده بي منطقي آن‌ها است چرا که مي خواهند آن چيزي را که ايران در آن حضور نداشته و قبول هم نکرده را به عنوان پيش شرط القا کنند.

وي افزود: ايران اعلام کرده است که ما هيچ پيش شرطي را نمي پذيريم و قطعا اين موضع در حال حاضر هم تغيير نخواهد کرد و ايران هيچ پيش شرطي را براي حضور در ژنو2  نمي پذيرد.

آقا محمدي همچنين گفت: غربي ها نمي توانند به قطع بدون حضور ايران مشکلات منطقه را حل کنند و خودشان هم واقف به اين مسئله هستند.

اين عضو کميسيون امنيت ملي ادامه داد: اين ها اگر به دنبال ايجاد ويراني و نا امني و شرارت نيستند چاره‌اي ندارند جز اينکه نقش ايران را بپذيرند. ايران بارها در خصوص سوريه به صراحت اذعان کرده است که مسئله سوريه راه حل نظامي ندارد و راه حل آن روش ديپلماسي است ولي در مقابل برخي طرف ها نقطه مقابل اين نظر را دارند.

وي در پايان خاطرنشان کرد: آمريکايي‌ها به دنبال ايجاد خشونت و خون ريزي هستند و قطعا با اين روش به اهداف خودشان نخواهند رسيد و راه حل اصلي و پاياني همان است که ايران از ابتدا مطرح کرد.

دواتگري: ادعاي قبول پيش شرط از سوي ايران از طرف غرب براي حفظ آبروي خودش است

همچنين مهدي دواتگري ديگر عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي شبکه اطلاع رساني دانا با بيان اينکه سياست هاي کلي نظام توسط رهبري تبيين مي شود افزود:من بعيد مي دانم که وزارت خارجه چنين جسارتي را داشته باشد که پيش شرط غرب را براي حضور ايران در ژنو2 بپذيرد.

وي با بيان اينکه ما بايد منتظر اظهار نظر رسمي از وزارت خارجه باشيم افزود: غربي ها و آمريکا با طرح اين موضوع فقط مي خواهند حضور جمهوري اسلامي ايران را در اجلاس ژنو 2 که ناگزير به پذيرفتن آن شدند کم رنگ جلوه دهند و با طرح ادعاي پذيرفتن پيش شرط توسط ايران مي خواهند آبروي از دست رفته خود را حفظ کنند.

دواتگري خاطرنشان کرد:باتوجه به مشي که تاکنون جمهوري اسلامي ايران داشته من شخصا بعيد مي دانم که مقامات وزارت خارجه کشورمان چنين طرحي را پذيرفته باشند و به نظر مي‌رسد با در نظر گرفتن اينکه غرب و آمريکا تاکنون حرف از اقدام نظامي داشتند و حاضر نبودند حتي در اجلاس ژنو از ظرفيت جمهوري اسلامي استفاده کنند مي خواهند با اين ادعا آبروي و حيثيت از دست رفته خود را برگردانند.

وي گفت:آمريکا همواره روحيه سلطه گري خود را داشته و نبايد اقداماتش را در تک قطبي نشان دادن جهان و دهکده جهاني و بحثهاي ديگر از اين قبيل ناديده گرفت.

اين عضو کميسيون امنيت ملي مجلس افزود: به هرحال آمريکا دوست دارد کشورهايي در اجلاس حضور داشته باشند که در واقع به نظرات آمريکا صحه بگذارند و با اين کار نشان دهند که نظراتش از يک اجماع کلي برخوردار است و بيشتر سعي مي کند کشورهاي همسو با خودش را دعوت کند.

دواتگري اظهار داشت: اگر جايي باشد که کشورها در مخالفت با سياست هاي غرب سخن بگويند سعي مي کنند از حضور آنها ممانعت به عمل آورند ولو اينکه حتي مي تواند متاثر در حل مناقشه اي باشد و اگر هم در جايي مانع نمي شود بيشتر بخاطر ژست سياسي و بين الملي است که کشور هاي مخالف هم دعوت مي کند.

وي افزود:به نظر مي آيد که همين بحران سوريه و حضور ايران در آن يکي از اين موارد باشد و با طرح اين موضوعات فرافکنانه حضور جمهوري اسلامي ايران در روزهاي پاياني و يا آغازين اجلاس را توجيه کند.

مهدي دواتگري با بيان اينکه من اميدي به حل بحران سوريه در اين اجلاس ندارم اظهار داشت:من نمي توانم نگراني خودم را پنهان کنم که غرب با تشکيل اجلاس ژنو 2 انگيزه در سوريه دارد مبني بر اينکه با طرح اين موضوعات و تشکيل جلسات،اوضاع را در سوريه تشديد کند و تسلط دولت قانوني سوريه بر اوضاع کشور را به حاشيه براند.

وي همچنين گفت: ترديدي نيست که بحران سوريه راحل نظامي ندارد و و مبتني بر اراده ملت سوريه و فقط از راه سياسي قابل حل است.

دواتگري خاطرنشان کرد:با توجه به نقشي که جمهوري اسلامي ايران در معادلات خاورميانه به ويژه لبنان و فلسطين و سوريه  ايفا مي کند طبيعي است که بدون حضور جمهوري اسلامي ايران اجلاس ژنو 2 نتيجه اي نخواهد داشت،اجلاسي که مبتني بر حفظ حقوق ملت سوريه و تضمين کننده امنيت منطقه باشد.

وي اظهار داشت:جمهوري اسلامي هيچ پيش شرطي را که غربي ها در پيش روي ملت سوريه و جامعه جهاني قرار داده اند مبني بر تشکيل دولت انتقالي را يه هيچ وجه نخواهد پذيرفت بارها ما اعلام کرده ايم که سرنوشت سياسي سوريه بايد به دست مردم سوريه و در جريان انتخابات سال جاري رياست جمهوري رقم بخورد و هر گونه اقدامي در تشکيل دولت انتقالي مي تواند تبعات ناامني در منطقه داشته باشد.

دواتگري افزود: اگر جامعه جهاني و سازمان ملل متحد که وظيفه اصلي‌شان برقراي صلح و امنيت جهاني است با طرح موضوع تشکيل دولت انتقالي موافقت کنند قطعا امنيت منطقه را خدشه دار مي کنند و اين اقدام بر خلاف منشور سازمان ملل متحد است و سازمان ملل متحد نبايد آن را فراموش کند.

حقيقت‌پور: ما با تاکيد بر اينکه بيانيه ژنو 1 غيرمنطقي ،غير معقول و غير شرعي است، به کنفرانس ژنو 2 خواهيم رفت

منصور حقيقت پور نايب رئيس دوم کميسيون سياست خارجي مجلس هم در گفت و گو با خبرنگار سياسي شبکه اطلاع رساني دانا در پاسخ به سوالي در خصوص برخي اظهارات که ايران بيانيه ژنو 1 را به عنوان اساس کنفرانس ژنو 2 پذيرفته است، اظهار داشت: خير؛ اينطور نيست که جمهوري اسلامي ايران بيانيه ژنو 1 را پذيرفته باشد و اين مسئله به هيچ وجه صحت ندارد.

وي افزود: بيانيه کنفرانس ژنو 1 مورد قبول دستگاه ديپلماسي کشور نيست.

حقيقت پور تصريح کرد: ما با تاکيد بر اينکه بيانيه ژنو 1 غيرمنطقي ،غير معقول و غير شرعي است، به کنفرانس ژنو 2 خواهيم رفت.

وي در پايان خاطرنشان کرد: لذا اين صحبت هايي که منتشر مي شود نادرست است و جمهوري اسلامي همواره گفته است که اين بيانيه مورد قبول ما نيست.

منبع:دانا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html