مهران مديري اولين فيلم بلندش را کليد مي‌زند/ خداحافظي مديري از تلويزيون
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، برنامه «هفت» اين هفته قرار است به سينماي کمدي بپردازد و نظرسنجي برنامه به فيلم هاي کمدي سينما اختصاص داده شد.

در ابتدا افخمي از فيلم «ايستاده در غبار» به خاطر فروش خوب تمجيد کرد.
 
بعد از پخش آيتمي افخمي از مهران مديري که بعد از ده سال در يک برنامه تلويزيوني زنده حضور پيدا کرده است، دعوت کرد.

در ابتداي گفتگو افخمي دليل اينکه مديري فيلم و سريال نمي‌سازد سوال کرد و مديري در پاسخ گفت: قرار است دو ماه آينده فيلم سينمايي خود را بسازم به دليل درگيري سريال تلويزيوني و نمايش خانگي کمتر سراغ سينما آمدم دليل فيلم سينمايي نساختن در اين سالها، ترس از ساخت فيلم سينمايي بود. با وجود اينکه اين تجربه کم نيست، اما براي سينما کم است و دوست داشتم وقتي به سينما مي آيم خيلي حرفه اي باشد.

وي ادامه داد: اسم فيلم جديدم «ساعت 5 عصر» است. در کارهاي ابتدايي من به فيلم نامه متکي نبوديم و بداهه بود اما قرار است فيلم نامه در سينما تمام شود تا کار خود را شروع کنم.

مديري در ادامه گفتگو از افخمي درخواست کرد که تا فراستي نيايد من صحبت نمي‌کنم (خنده) چراکه بدون فراستي نمي‌شود حرف زد.

مهران مديري در خصوص جزئيات فيلم نامه ش گفت:  طرح فيلمنامه «ساعت 5 عصر» از خودم است اما من با خشايار الوند در حال نگارش آن هستيم. اين فيلم داستان آدمي از هفت صبح تا عصر در تهران است و آدمي که يک گلوله برف است که تبديل به بهمن مي شود. بعضي سکانس ها بيش از 600 هنرور دارد. بيشتر دوست دارم کمدي اجتماعي سياسي بسازم کار دومي که بعد از فيلم کمدي خواهم ساخت فيلم جدي و تلخي است که خودم مينويسم.

وي ادامه داد: بعد از برنامه «دورهمي» ديگر کار نمي‌کند و فقط در سال دو فيلم سينمايي مي‌سازد. براي من حدود 60 روز فيلم برداري در سال براي من تفريح است.

افخمي از حضور بازيگراني همچون عطاران در سينما سوال کرد و مديري گفت: خود من در برنامه هام از همه سوال ميکنم اما در حال حاضر خودم نميتوانم نظري بابت سوال شما بدهم. از طرفي بعضياز فيلم‌هاي ما به لحاظ تکنيک مبتذل هستند. از اين بدتر حضور منتقديني را مي‌بينيم که به خاطر بحث‌هاي شخصي نظرات حيرت انگيزي از آنها شاهد هستيم.خود من خيلي از کارهايم را دوست ندارم چراکه زمان گذشته از لحاظ اجرا، داستان و بازيگري ضعيف بودم.بعضي از کارهايم بچه گانه ست و کار قوي محسوب نميشود مثل ويلاي من، شب هاي برره، جايزه بزرگ و .. «شوخي کردم»، «شب هاي برره»، «قهوه تلخ»، «دورهمي»، «پاورچين»، «مرد هزار چهره» و... را در کارهايم دوست دارم چون حرف هاي خوبي داشتند.

بعد از پخش آيتمي از کارهاي مهران مديري، مسعود فراستي در برنامه حاضر شد.

مهران مديري گفت: يا خدا خيلي سخته صحبت کنيم.
 
مديري در پاسخ به اين پرسش فراستي که تو از نگاه بالا با مخاطب صحبت مي کني، گفت: در ابتدا #دورهمي به اين شکل اجرا مي شد، اما به مرور مشکل حل شد با تذکر ديگران.

وي ادامه داد: زماني که فيلم نامه اصغر فرهادي به من پيشنهاد شد ديدم معرکه است. دوام نياوردم و شب تماس گرفتم و براي حضور اعلام آمادگي کردم. از بازي در فيلم «توکيو بدون توقف» پشيمانم.

افخمي از اينکه به عنوان بازيگر کار مي‌کنيد چه حسي داريد ؟ مديري گفت: زماني که براي کارگرداني بازي مي‎کنم، حرص مي‌خوردم. اما وقتي فيلمنامه را مي‌پذيرفتم حرفي نمي‌زنم مگر آنکه از من بخواهند.

در پايان گفتگو مديري با بيان انتقادي از برنامه هفت اظهار داشت: از «هفت» به عنوان برنامه‌اي که حرفه‌اي ترين برنامه سينمايي تلويزيون است همچنين ديگر برنامه هاي سينمايي مطبوعات درخواست دارم به نسل امروز جوانان کمک کنند. در حال حاضر همه به شدت تحت تاثير سينماي هاليوود هستند. ما ادبيات سينمايي نداريم حتي در اينترنت هم اين مباحث وجود ندارد. يکي از وظايف هفت و مطبوعات حرفه اي سينما شناخت وسيع سينما به مردم و مخاطبان است.

فراستي اظهار داشت: من و بهروز افخمي سينماي کلاسيک کار مي‌کنيم. در ابتدا برنامه با گروه افخمي بيشتر فيلم هاي روز را بررسي ميکرديم.
 
در پايان افخمي از مهران مديري قول بازي در يک فيلم خود را گرفت و مديري ابراز خوشحالي کرد.


کف فروش فيلم هاي من، سقف فروش فيلم هاي برخي آقايان است!

در ادامه برنامه «هفت» مسعود ده نمکي کارگردان فيلم رسوايي 2 صحبت هايي را مطرح کرد و گفت:بعد از «اخراجي ها 3» تصميم گرفتم کمتر در فضاي مطبوعاتي حضور پيدا کنم و فيلمم حرف خود را بزند. «رسوايي 2» حرف خود را مي زند و نياز به حضور من در عرصه مطبوعات کمتر بود. اين فضاي رسانه اي براي ورود به سينما نياز بود. همواره ورود به سخت است و ورود من با «اخراجي ها» مانند لودري بود که به سينما آمده است!

وي ادامه داد: من رفته رفته از «اخراجي ها» 1 تا 3 کمدي تلخ تري خلق کردم که ويژگي اين نوع طنز من بکارگرفتن اين تعابير و معاني در خدمت مباني انقلاب و جنگ بود.

ده نمکي تصريح کرد: سينما نبايد دنبال روي ذائقه مخاطب باشد، سينما بايد ذائقه بسازد و فرهنگ ساز باشد. من اگر بتوانم با زبان طنز عامه پسند اخراجي ها نصف همان مخاطب را براي شنيدن اين حرف هاي انقلابي به سينما بياورم کار خودم را کرده ام. کف فروش فيلم هاي من، سقف فروش فيلم هاي برخي آقايان است! يک روز جيراني به من زنگ زد که "شکست خوردي مربي!" من به او گفتم: "شکست من برابر تمام پيروزي هاي تو است."

وي بيان کرد: من اگر بنا داشتم کمدي عامه پسند بسازم و براي فروش فيلم بسازم مي توانستم همان راه «اخراجي ها» را ادامه دهم و با حرف هاي خوبي هم که در آن بود، قطعا موفق بود. کساني که داوري فجر مي کردند فرق جلوه هاي ويژه ميداني و بصري را نمي دانستند و کارشناس نبودند. شايد فکر کردند ما زلزله «رسوايي 2» را از يک مستند بريده ايم و در کار گذاشته ايم.

نيازي به حمايت رسانه هاي اصولگرا ندارم/ کار خود را در سينما کرده ام
ده نمکي اظهار داشت: اين ويژگي من است که تنها مسير خود را ادامه مي دهم. برخي هم که قبلا از فيلم هايم تعريف مي کردند در رودربايستي با من بوده اند. من مخاطب خودم را دارم و افرادي را در جامعه دارم که با آنها حرف ميزنم. احتياجي به حمايت رسانه هاي اصولگرا ندارم. بدي اش اين است که اينها 10سال بعد اينها قرار است همين حرف ها را بزنند و به حرف هاي من برسند.

وي تصريح کرد:امروز رسانه هاي اصولگرا حرف هاي 10 سال پيش من در مستند «فقر و فحشا» را با زبان عدالت اجتماعي امروز ميزنند. آن روزي که با ورودم به سينماي مستند و سينما مخالفت جدي شد، کسي باورم نداشت اما امروز بسياري مستندساز شده اند. من کار خود را در سينما کرده ام و طيف گسترده اي از فيلمسازان جوان با فيلم هاي من وارد سينما شده اند و راه را ادامه مي دهند.

ده نمکي در پايان گفت: علت عدم اکران نوروزي من اين است که مي خواستم از آن فضا دور شم. برايم اهميتي نداشت که فروش فيلم با عدم اکران در نوروزي نصف شود. هم اينکه ديگران بفهمند اين عده همراه فيلم در امروز براي خود فيلم و دهنمکي همراه او هستند نه اکران عيد و ... . طنزش هم اين است که خواستم داوران عيد با خيال راحت به ديد و بازديد خود بروند و زير بار فشار انتقاد مخاطبان بخاطر ناديده گرفتن اين فيلم خوب در جشنواره فجر، نروند!