3 روز سفر رايگان تا کربلا

فرهنگ نيوز: در تمام طول مسير پياده‌روي نجف تا کربلا، تيرهاي چراغ برقي به فاصله 50 متري هم وجود دارد که از 1 تا 1460 شماره‌گذاري شده‌اند و به نوعي خط نشان هستند که چقدر از مسير طي شده و چه قدر باقي است.

پرسش‌ها و پاسخ‌هاي زير به دليل استقبال مردم از پياده‌روي اربعين آماده شده است. در طول اين مصاحبه سعي شده تمامي سؤالاتي پاسخ داده شود که ممکن است به ذهن مخاطباني خطور کند که براي اولين بار به پياده‌روي اربعين مي‌روند.

* از کجا تا کجا بايد پياده برويم؟

ـ زائران ايراني معمولاً از نجف تا کربلا را پياده طي مي کنند اما برخي از هيئات مسير بغداد تا کربلا را طي مي کنند. اين درحالي است که تمامي ورودي هاي شهر کربلا ميزبان زائرين اربعين حسيني است.

 
* فاصله نجف تا کربلا چقدر است؟

ـ فاصله خروجي شهر نجف تا ابتداي شهر کربلا حدود 80 کيلومتر است.

 
* چه مدت پياده خواهيم رفت؟

ـ معمولاً اين مسافت را در 3 روز و 2 شب طي مي‌کنند. يعني از صبح زود سه روز مانده به اربعين حرکت کرده و شب اربعين به کربلا مي رسند.

 
* آيا حتماً بايد کل مسير را پياده برويم؟

ـ خير! هر چند که لحظه رسيدن به کربلا به صورت پياده لحظه فوق‌العاده‌اي است و تجربه طول مسير باعث مي شود خستگي از ياد انسان برود اما اگر زائري به هر دليل قادر به طي کردن راه به صورت پياده نباشد مي تواند به وسيله خودرو هايي که بين راه وجود دارد بقيه مسير را با ماشين طي کند. اين خودروها را ارتش عراق مهيا کرده است و معمولاً زائرين را به صورت گروهي تا کربلا مي‌برند.

 
* آيا در طول مسير از هم‌کارواني‌ها جدا خواهيم شد؟

ـ بستگي به توافق شما با هم کارواني‌هايتان دارد. بعضي از کاروان ها به صورت گروهي حرکت مي کنند و تا کربلا با هم مي رسند. برخي قرار مي گذارند که مثلاً عصر اربعين يا شب اربعين فلان جا حضور داشته باشيد.

 
* چه کنيم که در حرکت‌هاي گروهي و دسته‌اي گم نشويم؟

ـ استفاده از پرچمي که به نوعي نشان دسته شما خواهد بود مطمئناً خوب است اما با توجه به اينکه اين پرچم بايد نسبتاً بلند باشد تا ديده شود دو مشکل اساسي دارد: اولاً اينکه کسي که اين پرچم را حمل مي‌کند مطمئناً انرژي زيادي از دست خواهد داد و بايد اين پرچم دست به دست شود. ثانياً در طول مسير تعداد پرچم‌ها خيلي زياد است و تقريباً پيدا کردن پرچم کار ساده‌اي نيست. مگر آنکه رنگ و نوع پرچم خيلي متمايز باشد.

 * اگر در طول مسير همراهان‌مان را گم کنيم چه طوري در آن شلوغي قرار بگذاريم؟

ـ تمام طول مسير پياده روي از خروجي نجف تا ورودي کربلا تيرهاي چراغ برقي وجود که شماره‌گذاري شده‌اند. از 1 تا 1460 هر کدام از اين تيرها با هم دقيقاً 50 متر فاصله دارند. به نوعي خط نشان هستند که چقدر از مسير را طي کرده و چه قدر باقي است. معمولاً براي اينکه هم کارواني ها با هم قرار بگذارند از شماره هاي اين تيرها که سمت چپ يا راست مسير پياده روي قرار دارد استفاده مي کنند.

 * آيا خانم‌ها يا افرادي با سن و سال بالا مي‌توانند اين مسير را طي کنند؟

ـ اين سوال معمولاً از آنجا ناشي مي شود که گمان مي شود تمام اين مدت 3 روز و 2 شب را بايد پياده روي کرد! در حالي که تقريباً هر چند کيلومتر استراحت مي کنيد و نياز نيست که تمام اين مسير را به صورت يک نفس پياده روي کنيد. هرچند که ماشين هايي هم بين راه وجود دارد که زائريني که از ادامه ي پياده روي ناتوان شده اند را به مقصد برسانند اما با نگاهي به اطراف خود خواهيد ديد که جمعيت خانم ها و همچنين افراد مسن کم نيستند بلکه بعضي از خانم ها با بچه اي در آغوش يا افرادي با معلوليت جسمي اين مسافت بلکه بيشتر از آن (از شهرهايي مثل بصره 14 روز پياده روي تا کربلا) را طي مي کنند. در کل حضور در بين جمعيتي که همگي باهم به سمت هدفي خاص در حال حرکت هستند معمولاً طي مسير را براي انسان راحت مي کند. اين تجربه را در راهپيمايي هاي مناسبتي احتمالاً تجربه کرده ايد.

 
* امنيت در طول مسير چگونه است؟ آيا اينکه ما دو شب در طول مسير هستيم امن هست؟

ـ امنيت بين نجف تا کربلا خيلي خوب است و در سنوات گذشته در اين مسير انفجار يا خرابکاري اتفاق نيفتاده است هرچند که در مسير بغداد-کربلا موردهايي از نقض امنيت وجود داشته است. اما مسير پياده روي نجف تا کربلا جزو امن‌ترين مسيرهاي منتهي به کربلاست و تقريباً مي توان گفت از امنيت شهر نجف و همچنين مسير آن تا کربلا و شهر کربلا مخصوصاً منطقه اي که اطراف حرمين است خيالتان راحت باشد.

 
* چه کفشي بايد بپوشيم؟

ـ حتماً سعي کنيد از کفش راحت استفاده کنيد اگر کفشتان ذره‌اي پاي شما را اذيت مي کند اين اذيت در آن حجم پياده روي خيلي نمود خواهد داشت و مطمئناً در روز آخر که معمولاً پاي انسان در اثر يک عکس العمل طبيعي تاول هاي کوچکي خواهد زد بيشتر اذيت خواهيد شد. ذکر دو نکته اينجا ممکن است مفيد باشد: عرب ها از دمپايي براي پياده روي استفاده مي کنند. احتمالاً حرکت با دمپايي به مراتب راحت‌تر از کفش نامناسب خواهد بود. همچنين معمولاً چند ساعت آخر پياده روي که نزديک شهر کربلا خواهيد شد به خاطر فشاري که کفش به پا خواهد آورد اکثر مردم با پاي برهنه راه خواهند رفت زيرا پابرهنه راه رفتن راحت‌تر از حرکت با کفش است.